انتشار اوراق گام در بورس کالا؛ به نفع تمامی مردم

طبق گفته کارشناسان بازار سرمایه روش تامین مالی از طریق اوراق گام با هزینه کمتر، سریع‌تر و معتبرتر صورت می‌گیرد، همچنین این روش به علت جلوگیری از ایجاد خلق پول و سفته‌بازی به نفع تمامی مردم است.

به گزارش بیداربورس، ایجاد تورم دلایل متفاوتی دارد که یکی از ریشه‌های آن، تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی به روشی نادرست است، با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در کاهش نقدینگی و شعار سال که در آن تولید جایگاه درخشنده‌ای دارد، موضوع تامین مالی از طریق گواهی اعتبار مولد موضوعیت پیدا می‌کند.

اوراق گام برای اولین بار در بهمن سال ۱۳۹۹ به منظور، رونق تولید و هدایت منابع مالی به فعالیت‌های مولد اقتصادی انتشار یافت، اما مدتی پیش رئیس کل بانک مرکزی از انتشار این اوراق در بورس کالا خبر داد، همچنین گفتنی است که بورس کالا نیز شرایط مربوطه را فراهم کرده تا امکان تسویه اعتباری در رینگ‌های داخلی و صادراتی با استفاده ازاوراق گام فراهم شود. دستورالعمل استفاده از اوراق گام طبق تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱، با مشارکت بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارائی و بورس کالا تهیه شده است. حال که پای این اوراق به بورس کالا باز شده نظرات تعدادی از کارشناسان را در رابطه با اثرات استفاده از این اوراق  در بورس کالا جویا می‌شویم.

افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌ها با استفاده از اوراق گام

محمودی اصل کارشناس حوزه اقتصادی گفت: پذیرش اوراق گام در بورس کالا باعث رشد و تسهیل معاملات و کاهش هزینه مالی شرکت‌ها می‌شود که زنجیره‌های تامین و تولید می‌توانند از این طریق به راحتی نیاز خود به نقدینگی را تامین کند.

وی با بیان اینکه این اوراق در زنجیره تامین و تولید قابل نقل و انتقال است، گفت: قابلیت نقل و انتقال می‌تواند مشکل نقدینگی برخی از واحدهای تولیدی را حل کند، با استفاده از این اوراق در بورس کالا برخی صنابع به رشد و تولید می‌رسند که با این وجود ظرفیت‌های خالی نیز به مدار تولید بازمی گردد، همچنین اوراق گام باعث کاهش هزینه‌های مالی و بهای تمام شده خواهد شد که در نتیجه رقابت‌پذیری شرکت‌ و واحدهای تولیدی را افزایش می‌دهد.

کاهش خطر سفته بازی در صورت استفاده از اوراق گام 

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه نیز در این باره تاکید کرد: اوراق گام، شبیه ال سی از نوع داخلی است. تا قبل از عرضه اوراق گام، تولیدکنندگانی که به دنبال خرید مواد اولیه بودند، می‌توانستند در سیستم بانکی ال سی داخلی باز کنند و در زمان سر رسید با بانک‌ها تسویه می‌کردند. اما گیرنده اوراق در سر رسید برای دریافت پول به سیستم بانکی مراجعه می‌کند که این امر خطر سفته بازی را تا حد ممکن کاهش می‌دهد.
اشتیاقی تصریح کرد: یکی از مخاطرات تامین مالی پیش از عرضه اوراق گام مصرف پول توسط متقاضیان وام در فعالیت‌های سفته بازانه بود، در حالی که اوراق گام فقط در اختیار شرکت‌های تولید کننده مواد اولیه قرار می‌گیرد تا به این روش سرمایه در گردش شرکت‌های تولیدی تا حدی تضمین و تسهیل شود.

با اوراق گام، گام به گام ریسک مالی خود را تنظیم کنید

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه نیز تصریح کرد: استفاده از اوراق گام در کنار سایر روش‌های تامین مالی، دست شرکت‌ها را برای تنوع سازی در صورت‌های مالی باز می‌کند، همچنین شرکت‌ها می‌توانند از اوراق گام جهت تنظیم ریسک مالی خود استفاده کنند.
وی افزود: استفاده از اوراق گام از منظر کلان از ایجاد تورم و خلق پول جلوگیری می‌کند، که این روش نسبت به سایر روش‌ها مانند دریافت وام از شفافیت بیشتری برخورداراست به دلیل اینکه میزان دریافت اوراق توسط بنگاه و تزریق آن به هر بخش مشخص است.

اوراق گام ابزارِ انتقال سرمایه از بخش‌های کم بازده به پر بازده 

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه گفت: در سازوکار اوراق گام، سرمایه از بخش‌های کم بازده گرفته می‌شود و به بخش‌های پر بازده داده می‌شود. پس قسمتی از مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی با استفاده از این اوراق رفع خواهد شد.

دارابی تشریح کرد: به نظر می‌رسد شرکت‌های بورسی تمایل به دریافت اوراق گام دارند، چرا که این روش نسبت به سایر روش‌ها تا حدودی  منجر به کاهش نرخ تورم تولید شود. همچنین صدور مجوز اوراق گام به صورت کلی و یکجا انجام می‌شود، پس نیازی به انتشار اوراق برای هر پروژه یا شرکت نیست که این امر در زمان نیز صرفه‌جویی می‌کند.

اوراق گام، کم هزینه‌ترین روش تامین سرمایه 

مهدی بیات‌منش کارشناس بورس کالا گفت: اوراق گام روغن چرخ‌های تولید است و اگر شرکتی بخواهد از سایر روش‌ها مانند فروش سهام و گرفتن وام با پرداخت سود، تامین سرمایه کند باید هزینه بیشتری را نسبت به تامین سرمایه از طریق اوراق گام بپردازد، پس می‌توان گفت که تامین مالی از طریق اوراق گام به جز پرداخت کارمزد به بانک هزینه‌ای ندارد.
بیات منش بیان کرد: سرعت بالا در تامین مالی از دیگر مزایای این اوراق است، اما اگر تامین سرمایه بخواهد از طریق وام صورت بگیرد مراحل قانونی دریافت وام زمان بر است، همچنین اعتبار تامین این روش نسبت به سایر روش‌ها مانند وام بالا است.
با توجه به نظرات کارشناسان باید بگوییم که تامین مالی از طریق اوراق گام، نسبت به سایر روش‌های تامین سرمایه با هزینه کمتر، سریع‌تر و معتبرتر صورت می‌گیرد، روش تامین مالی از طریق اوراق گام به علت جلوگیری از ایجاد خلق پول و سفته بازی به نفع تمامی مردم است.
طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی با انتشار ۱۶ همت از اوراق گام در چند ماه اخیر انتشار این اوراق به ۲۶ همت رسیده است.

کد خبر 22338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =