۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
تحلیل بنیادی "صنعت متانول"

طبق آمار موجود منتشره توسط موسسه MMSA، در سال ۲۰۲۲، ظرفیت اسمی تولید متانول در جهان حدود ۱۶۶ میلیون تن است که تنها ۱۱۱ میلیون تن تولید عملی دارد. این موضوع بیانگر این است که در صورت افزایش تقاضا، با به راه اندازی ظرفیت اسمی متانول میتوان افزایش قیمت آن را کنترل کرد.

*صنعت متانول در جهان

به گزارش بیداربورس کشورهای چین ۲.۶۹ میلیارد دلار، ایالت متحده ۵۷۰ میلیون دلار و هند ۴۸۹ میلیون دلار به ترتیب بزرگترین وارد کنندگان این محصول در سال ۲۰۲۰ بودند. مصرف سالانه متانول در جهان در سال ۲۰۲۱ معادل ۸۸ میلیون تن بوده و پیش بینی می‌شود تقاضا تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۱۰۰ میلیون تن افزایش یابد.

عمده تقاضای متانول در زمینه تولید فرمالدهید و اسیداستیک بوده؛ اما در سال‌های اخیر مصارف جدیدی برای متانول ایجاد شده که از جمله این مصارف تبدیل متانول به الفین است. همچنین استفاده از متانول در سوخت خودرو و کشتی‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

انتظار میرود ارزش بازار جهانی متانول از ۷،۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ با نرخ رشد مرکب سالانه‌ای به میزان ۳.۴% به ۳۶،۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۶ برسد. قیمت متانول به شدت به قیمت گاز، نفت و زغال سنگ وابسته است.

گاز طبیعی و زغال سنگ دو ماده پایه برای تولید متانول در جهان هستند و بخش عمده ای از مصارف متانول از جمله کاربردهای جدید، با قیمت نفت و مشتقات آن همبستگی دارد.

*صنعت متانول در ایران

سهم ایران از بازار جهانی متانول عدد قابل توجهی است. در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید متانول در ایران نزدیک به ۱۴میلیون تن در سال است و واحدهای متانولی که سهام آن‌ها عرضه عمومی شده و در حال حاضر در بازار ثانویه بورس تهران معامله می‌شوند، عبارتند از: پتروشیمی زاگرس با ظرفیت اسمی ۳،۳۰۰ هزار تن، پتروشیمی فناوران با ظرفیت اسمی ۱۰۰۰هزار تن، پتروشیمی خارک با ظرفیت اسمی ۶۶۰ هزار تن و پتروشیمی شیراز با ظرفیت اسمی ۸۴ هزار تن. در این میان پتروشیمی زاگرس بزرگ ترین تولیدکننده متانول در ایران و چهارمین تولیدکننده بزرگ جهان است.

*مبنای نرخ‌گذاری 

داخلی: بورس انرژی و بر اساس نرخ های اعالمی صنایع پایین دستی پتروشیمی و به صورت تحویل در محل سایت پتروشیمی زاگرس.

صادراتی: عمدتاً به صورت ترم CFR عرضه شده و قیمت فروش آن ها بر مبنای قیمت جهانی و با استناد به منابع معتبر بین المللی و پس از تائید کمیته فروش منتخب هیئت مدیره

*فرآیند تولید

تحلیل بنیادی "صنعت متانول"

منبع: کاریزما

منبع: بیدار بورس
کد خبر 22339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =