دو عامل خروج بورس از رکود در هفته جاری و اثر محدودیت اینترنت بر روند معاملات

کارشناس بازار سرمایه با اعلام اثر محدودیت اینترنت سرمایه گذاران خارج از ایران، گفت: خروج بورس از رکود در هفته جاری به دو عامل بستگی دارد.

به گزارش بیداربورس، محمد خبری‏‏‏‏‏‏‏‌زاد با انتشار مطلبی با عنوان " تاثیر محدودیت اینترنت بر بورس" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: اوایل مهر ماه بود که با ادامه ناآرامی‌های اجتماعی اینترنت تقریبا قطع شد. این موضوع اثر زیادی بر بخش‌های مختلف داشت اما با توجه به اینکه در سایت‌های داخلی اتفاق خاصی رخ نمی دهد، معاملات بورسی همچنان قابل‌ انجام بود.

در این میان دسترسی مشتریان کارگزاری‌ها و سرمایه‌گذاران خارج از ایران مجددا بسته شد. البته این دسترسی‌ها پیش از این هم بسته می‌شد و ساکنان خارج به روش‌هایی محدودیت‌ها را دور می‌زدند اما چند روزی است حتی نمی‌توانند به سامانه آفلاین کارگزاری‌ها وصل شوند. بنابراین محدودسازی اینترنت بیشتر معاملات این دسته از افراد را تحت‌تاثیر قرار داد. طبیعتا این موضوع باعث خروج یا عدم‌ ورود این افراد به بازار سرمایه می شود و تا وقتی این شرایط ادامه پیدا کند، برقرار خواهد بود.

علاوه با محدودسازی و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی باتوجه به اینکه بستر اطلاعاتی بیشتر اهالی بازار سرمایه تلگرام بوده که چند سال‌ فیلتر است، اختلال جدیدی در این قسمت مشاهده نمی شود. علاوه‌ بر این در تولید محتوا مشکلی وجود ندارد و بیشتر مشکلات در دسترسی افراد به اطلاعات است. افرادی که با خطوط اینترنت همراه به اطلاعات و محتوا دسترسی داشتند، الان با مشکل مواجهند و اکثر فیلترشکن‌ها نیز کار نمی‌کنند.

کاهش شدید بازدید مطالب در شبکه‌های اجتماعی که به دلیل محدودیت یا قطع دسترسی اتفاق‌افتاده نیز مبین این موضوع است. بطور کلی این موارد اثر بسیاری بر روند معاملات ندارد. سختی دسترسی قطعا بوجود آمده اما اتفاقات روزهای اخیر اثر آنچنانی در روند معاملات نداشت. در زمان ناآرامی‌های سال ‌۹۸ که بازار شرایط باثباتی داشت، اتفاقات اعتراضی اثر را در بازار نشان داد اما دو سال‌ اخیر تمام این اتفاقات را پیش‌خور کرده و قطعی اینترنت اثر خاصی در روند معاملات نداشت.

در حال‌حاضر بازار وارد حالت رکودی شده و برای خروج از آن منتظر دو اتفاق است. اول انتشار گزارش‌های ۶‌ ماهه است که در صنایع موثر و لیدر شاید بتواند به‌عنوان محرکی برای بازار عمل کند. بحث بعدی روند نرخ دلار در هفته پیش‌رو است. این دو مورد می‌توانند برای تغییر جهت بازار در هفته‌جاری اثرگذار باشند. پیش‌بینی می‌شود بازار در روزهای ابتدایی هفته‌ جاری با فشار بیشتر عرضه را ادامه دهد اما بطور کلی روند بازار و شاخص شاهد تغییری نباشد.

کد خبر 22357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =