علت عدم اثر تورم بر بورس و پیش بینی صعود احتمالی شاخص از اوایل آبان

دو کارشناس بازار سرمایه با بررسی علت عدم اثر تورم بر بورس و وضعیت حال بازار، پیش بینی کردند روند صعودی شاخص احتمالا از اوایل آبان آغاز شود.

به گزارش بیداربورس، ساز ناکوک بازار سهام در حالی با وجود گرانی همه محصولات و خدمات و رشد بازارهای رقیب همچنان ادامه دارد که رضا بهرامی به دنیای اقتصاد اعلام کرد: عقب‌ماندگی بورس از تورم، امری کاملا محتمل و قابل‌ تخمین بود. چرا که به علت ماهیت تحولات قیمتی در بازار سرمایه کاملا پیش‌ بینی‌ پذیر است که چه سرنوشتی در انتظار بازار قرار دارد.

حد فاصل پایان سال‌ ۹۴ بود که رالی صعودی بازارسرمایه در بسیاری از صنایع و شرکت‌های بزرگ بورسی شروع شد و تا اواسط سال‌ ۹۹ ادامه یافت. این رالی صعودی را می‌توان بزرگ‌ترین رالی صعودی تاریخ بازار سهام دانست، چرا که بیش از دو برابر رشدها را طی پنچ سال تجربه کرد. بنابراین انتظار چنین وضعیتی از بورس وجود داشت.

در چنین شرایطی تورم به میانگین حرکت شاخص‌ کل رسید. چرا که کاهش شدید قیمت‌ها، رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده و کاهش شدید قیمت‌ اغلب نمادها، وضعیت را به‌ جایی رساند که به‌ نظر می‌رسد نقطه تعادل در پایان این فرآیند واگرایی با یک شتاب‌دهنده همراه شود. از این‌رو انتظار می‌رود با رسیدن به این شرایط بیش از پیش بر ارزندگی بازار سهام تاکید شود و سرمایه‌گذاران با اطمینان‌ خاطر بیشتری در معاملات حضور داشته باشند.

وضعیت حال بورس و پیش بینی شاخص تا آبان 

علی پور رمضان هم اعلام کرد: بورس همواره وابستگی شدیدی به نرخ دلار داشته و در مقایسه نمودارها نیز این همبستگی مشهود است که عمدتا به دلیل صادراتی‌ محور بودن شرکت‌های بزرگ است. از طرفی رشد دلار منجر به ایجاد تورم و رشد دارایی‌های شرکت‌های بورسی اعم از خطوط تولید و املاک شرکت‌ها خواهد شد و همین عوامل باعث‌شده تا رشد دلار تاثیر مستقیمی بر بازار سرمایه داشته باشد.

از سال‌۹۷ که آغاز رشد دلار و شاخص‌ بود این وابستگی بیشتر خودنمایی کرد و حتی بازده بورس از بازده دلار بسیار فراتر رفت، به‌ طوری‌ که از فروردین ۹۷ تا شهریور ۹۹، دلار حدود ۷ برابر ولی شاخص بورس حدود ۲۰‌ برابر رشد داشت. گرچه عمده این رشد غیر منطقی و حبابی بود که منجر به ریزش شدید قیمت سهام و بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به بازار شد اما بهتر است در مقایسه بورس با دیگر بازارها فقط به این روزهای فعلی بازار نگاه نشود و بازه ۳‌سال‌اخیر در نظر گرفته شود تا بازده بهتر بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارهای موازی مورد متوجه قرار گیرد اما دلار از شهریور ۹۹ تا به امروز رشد داشته و سطح تورم هم همواره مثبت بوده ولی شاخص‌ کل افت ۳۵‌ درصدی را تجربه کرد و حتی در برخی نمادها این افت تا بیش از ۷۰‌ درصد نیز ادامه یافت. 

همین امر نشان‌دهنده این است که شاید شاخص‌کل به‌خوبی نتواند میزان این کاهش را نشان دهد و کاهش دارایی‌های سرمایه‌گذاران در مقایسه با شاخص‌ کل بسیار بیشتر است. ارزش دلاری بازار سرمایه در حال‌حاضر به کمتر از ۱۸۰‌ میلیارد دلار رسیده که با کسر ارزش دلاری شرکت‌های پذیرفته‌شده (عرضه‌های اولیه) ارزش دلاری بازار به ۱۵۰‌ میلیارد دلار در سال‌۹۲ خواهد رسید. روند نسبت P/E  هم به کمترین مقدار طی سه سال‌گذشته رسیده و در محدوده ۶. ۵ مرتبه قرار گرفته است.

مجموع این عوامل نشان‌دهنده افزایش ارزندگی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری نسبت به دیگر بازارها است. ضمن اینکه به‌ رغم ارزندگی و عقب‌ ماندگی بازار سرمایه ،مقصد نقدینگی و پول‌های سرگردان بازارهایی به‌جز بازار سرمایه است. چرا که ریسک سرمایه‌گذاری در بورس همواره بیشتر از دیگر بازارهای موازی است و این ریسک سود یا ضرر بیشتری هم به‌همراه خواهد داشت.

همان‌طور که در ابتدای سال‌۹۹ سرمایه‌گذاران دچار بیش واکنشی شده بودند و خریدار هر سهمی در هر قیمتی بودند این روزها نیز همین بیش واکنشی از نوعی دیگر تکرار شده و سهامداران در هر سهم و قیمتی، فروشنده هستند اما به‌ نظر می‌رسد این روزها ریسک سرمایه‌گذاری در بورس نسبت به دیگر بازارها کمتر شده و ورود نقدینگی به بورس می‌تواند شروع موج صعودی جدیدی را رقم بزند.

از نظر تکنیکالی نیز پیش‌بینی می‌شود شاخص بورس در محدوده یک‌ میلیون و ۳۰۰‌ هزار واحد نوسان داشته باشد و احتمالا از اوایل آبان موج جدید روند حرکتی نماگر آغاز شود.

کد خبر 22453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =