سبد معیشتی به ۱۸ میلیون تومان رسید

هزینه سبد معیشتی یعنی حداقل پولی که شخص برای گرداندن زندگی و برطرف کردن نیازهای معیشتی خود باید هزینه کند هر چند که شورای عالی کار رقم این را برای امسال ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود با گذشت ۷ ماه از سال به گفته فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار هزینه این سبد به بیش از ۱۸ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش بیداربورس هزینه سبد معیشتی یعنی حداقل پولی که شخص برای گرداندن زندگی و برطرف کردن نیازهای معیشتی خود باید هزینه کند هر چند که شورای عالی کار رقم این را برای امسال ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود با گذشت ۷ ماه از سال به گفته فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار هزینه این سبد به بیش از ۱۸ میلیون تومان رسیده است.

 این افزایش در حالی رخ داده که حداقل حقوق کارگری امسال  چهارمیلیون و ۱۷۹هزار تومان است یعنی حدود ۱۴ میلیون تومان تفاوت.

*سبد معیشتی در ۵ سال گذشته

سال

میزان

۱۳۹۷

۵,۳۰۰,۰۰۰

۱۳۹۸

۶,۹۰۸,۰۰۰

۱۳۹۹

۸,۷۰۰,۰۰۰

۱۴۰۰

۸,۹۷۹,۰۰۰

۱۴۰۱

۱۸,۲۹۰,۰۰۰

نگاهی به روند هزینه سبد معیشتی در ۵ سال گذشته نشان از رشد ۲۴۵ درصدی هزینه سبد امسال نسبت به سال ۹۷ است.

*سهم اقلام خوراکی و غیر خوراکی

در پایان سال گذشته شورای عالی کار ۳۶ درصد از سبد ۹ میلیونی را به اقلام خوراکی . ۶۴ درصد مباقی را به غیرخوراکی‌ها از جمله هزینه مسکن و اجاره بها، درمان، آموزش، تفریحات و... که حدود پنج میلیون و ۶۹۳ هزار تومان می‌شود اختصاص داد.

*علت دو برابر شدن هزینه سبد معیشتی چیست؟

علی‌رغم اینکه مقرر شده بود ماهی یکبار جلسه شورای‌عالی کار تشکیل شود به گفته رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی بعد از گذشت هفت ماه از سال نه جلسات منظم شورای‌عالی کار طبق قانون برگزار شده و نه حتی جلسه‌ای برای کمیته‌ی دستمزد.

که این عدم بررسی‌ها خود می‌تواند دلیلی برای ضعیف‌تر شدن وضعیت کارگران باشد.

در بهمن ماه ۱۴۰۰ که سبد معیشتی برای امسال محاسبه می‌شد اقلام خوراکی با ۳۰ درصد افزایش در نظر گرفته شده بود اما با گذشت حدود ۷ ماه از ابتدای سال به عنوان مثال شاهد این بودیم که مرغ حدود ۱۰۰ درصد رشد داشته بنابراین با توجه به افزایش قیمت‌ها طبیعی است که میزان هزینه سبد دو برابر شود.

در بخش اقلام غیرخوراکی اگر مسکن را در نظر بگیریم آمارها نشان از رشد هر ماه قیمت مسکن دارد و در همین راستا امیدِ به خانه‌دار شدنِ یک کارگر در تهران به ۱۲۳ سال رسیده است.

خبرنگار: نازنین درویشی 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 22485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =