۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
حمایت شاخص در محدوده ۱.۳ تا ۱.۳۲میلیونی

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به محدوده کف حمایتی ۱.۳ تا ۱.۳۲میلیون واحدی شاخص ، ریسک ها و محرک های رشد بورس را اعلام کرد.

به گزارش بیداربورس، نیما میرزایی در خصوص کف حمایتی جدی شاخص‌ بورس که در آستانه سقوط به کانال ۱.۲ میلیون واحدی قرار گرفته به دنیای اقتصاد اعلام کرد: محدوده ۱.۳ تا ۱.۳۲ میلیون واحدی، حمایت جدی تکنیکال است. پیش از این نیز انتظار می رفت شاخص‌ در این محدوده حمایت‌ شده و روند ریزشی متوقف شود ولی طی ۱۰‌ روز اخیر با رسیدن شاخص به این محدوده و افت قیمت سهام مختلف، بازار وارد شرایط نوسانی و دست به‌دست شد.

با فرض ثابت‌ ماندن متغیرهای مختلف اثرگذار، انتظار ریزش بیشتر از این میزان برای شاخص‌ کل متصور نیست و احتمال از دست رفتن این محدوده حمایتی خیلی کم است اما تزریق نقدینگی به بازار برای ایجاد انگیزه رشد و خرید هنوز رخ نداده و پول‌ها در صندوق‌های درآمد ثابت پارک شده‌اند یا در حال پارک شدن هستند. در نتیجه بازار درجا می‌زند و حالت نوسانی پیدا کرده است.

این وضعیت نوسانی فعلا ماندگار خواهد بود اما به‌مرور فروشنده‌ها تضعیف و خریداران تقویت می‌شوند. بنابراین روند آرام رو به بالا خواهیم داشت که شیب سریعی ندارد. با توجه به گزارش‌های ۶‌ ماهه که روزهای اخیر منتشر شد، انگیزه و اعتماد به‌ نفس خریداران برای ورود به بازار رفته‌رفته بیشتر می‌شود. 

جدی‌ترین ریسک بازار سهام، ناآرامی‌هایی بود که شکل‌ گرفت. البته جو آرام شده و انتظار می‌رود این ریسک در روزهای آینده کمرنگ‌ تر شود. 

موضوع بعدی رکود قیمتی دلار نیمایی است که ۲۰‌ درصد با بازار آزاد اختلاف دارد و یکی از دلایل جاماندگی بورس نسبت به تورم هم همین سرکوب قیمتی است که نسبت به دلار نیمایی انجام می‌شود.این موضوع ۶۰‌ درصد شرکت‌های بورسی که صادرات محور هستند را مستقیم از حق سود واقعی‌ محروم می‌کند. در کنار این دو موضوع نرخ بهره بین‌بانکی هم همچنان وجود دارد.

در مورد محرک‌های رشد بازار جز گزارش‌های ۶‌ ماهه می‌توان به بحث تورم توجه کرد. تورم مشروط بر اینکه دلار نیمایی تعدیل و به سمت دلار تک‌نرخی حرکت شود، محرک مهمی برای بازار سهام است. ریزش شدید شاخص و گزارش‌های ۶‌ماهه می‌تواند از عوامل جذابیت بازار باشد. P/ E برخی شرکت‌های پالایشی به ۵. ۲ رسیده که این موضوع نادر و برای پول‌های بزرگ به‌شدت جذاب و کم‌ریسک است.

کد خبر 22590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =