بزرگترین معامله تاریخ بورس با وجود تصمیم بی معنی "شتران" انجام شد

بلوک ۱۲ درصدی "فارس" در سومین روز رقابت و با وجود انتقادات از تصمیم بی منطق پالایشگاه تهران به پایان رسید و سرمایه گذاری اهداف، برنده بزرگترین معامله تاریخ بورس به ارزش ۱۰۸ هزار میلیارد تومان شد.

به گزارش بیدار بورس، بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در سومین روز رقابت دو گروه و با وجود انتقادات عدیده از تصمیم بی منطق و البته تکلیفی پالایشگاه تهران به پایان رسید و سرمایه گذاری اهداف (وابسته به صندوق بازنشستگی نفت) برنده بزرگترین معامله تاریخ بورس به ارزش ۱۰۸ هزار میلیارد تومان شد.

براساس این گزارش، بلوک "فارس" شامل ۵۸ میلیارد و ۷۴۰ میلیون سهم بود که شنبه توسط سازمان خصوصی سازی به وکالت از شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با قیمت ۱۳۹۷ تومانی و ارزش ۸۲ هزار میلیارد تومانی و به صورت ۳۰ درصد نقد و باقی اقساط چهار ساله روانه میز فروش بورس شد و طی آن دو کارگزاری آگاه (از طرف پالایشگاه تهران) و خبرگان سهام (از طرف سرمایه گذاری اهداف) وارد رقابت شدند و در نهایت به بهای هر سهم ۱۸۵۱ تومان، مورد معامله قرار گرفت.

طی این سه روز، قیمت هر سهم از ۱۳۹۷ تومان به ۱۵۴۸، ۱۶۴۷ و ۱۸۵۱ تومان معادل ۳۲ درصد افزایش یافت و ارزش این بلوک مدیریتی از ۸۲ هزار میلیارد تومان به ۹۱، ۹۶ و سپس ۱۰۸ هزار میلیارد تومان گذشت.

در این میان انتقادات فعالان بازار از تصمیم بی منطق "شتران" هم بیشتر شد و حتی عده ایی خواهان ورود سازمان بورس به این موضوع شدند تا شاید از تبعات منفی متعدد که در آینده نزدیک گریبانگیر بازار خواهد شد، جلوگیری شود اما با نهایی شدن معامله این بلوک توسط سرمایه گذاری اهداف از تبعات منفی عدیده ایی که در صورت خرید "شتران" رخ می داد، ممانعت به عمل آمد.

تا پیش از این معامله تاریخی، صندوق بازنشستگی نفت و سهام عدالت با ۲۶.۳ و ۲۴ درصد، ملی صنایع پتروشیمی و تاپیکو با ۱۸.۷۵ و ۷.۶ درصد در ترکیب سهامداری "فارس" حضور دارشتند و سهام عدالت دارای ۲ کرسی  هیات مدیره هلدینگ خلیج فارس بود و قصد داشت با کسب کرسی سوم از طریق منابع پالایشگاه تهران، کنترل هلدینگ فارس را در دست گیرد.

اقدام خلاف حاکمیت شرکتی و صرفه و صلاح سهامداران پالایشگاه تهران برای کسب کنترل سهام عدالت، ورود این شرکت بورسی به حوزه غیرتخصصی و بنگاهداری و عدم توجه به اجرای طرح های توسعه واحدهای بنزین سازی و پایین دستی برای افزایش سودآوری (از جمله واحد بنزین سازی با پیشرفت ۲۸ درصدی)، احتمال تعلیق نماد "شتران" به دلیل ابهام اساسی در صورت های مالی و عدم اظهار نظر حسابرس یا اظهار نظر مردود ناشی از احتساب زیان ۶۰ هزار میلیارد تومانی و... از جمله انتقادات وارده کارشناسان به تصمیم اجباری پالایشگاه تهران بود.

کد خبر 23021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =