بورس به صندوق‌گردان‌های بزرگ نیاز دارد

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص ضرورت حضور صندوق‌های بزرگی همچون صندوق توسعه ملی و تثبیت بازار در بورس اشاره کرد و گفت: در بازار سرمایه همواره حضور صندوق‌های با نقدینگی بالا برای خرید سهم‌ها و شرکت‌های که بسیار بزرگ‌تر ازپول‌های نقد آزاد بازار است، نیاز است.

همایون دارابی،  مدیرعامل سبدگردان داریوش در خصوص بند چهارم ۱۰ فرمان دولت در حمایت از بازار سرمایه که در رابطه با تزریق نقدینگی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت است به بیدار بورس، گفت: صندوق تثبیت بازار از زمان دولت اول حسن روحانی تشکیل و مقرر شد این صندوق از منابع صندوق توسعه ملی تجهیز شود اما تا کنون این اقدام بطور کل عملی نشده است.

وی ادامه داد: متاسفانه از زمان یاد شده تا سال ۱۳۹۹ عملا واریزی صورت نگرفته بود، که در سال ۱۴۰۰ مبلغ ناچیزی از وعده داده شده به این صندوق واریز شد و همچنین در سال جاری تلاش بر این است تا مطالبات بطورکل دریافت شود.

*صندوق توسعه ملی با کمبود نقدینگی روبرو است؟

به گفته این کارشناس بازار سرمایه به دلیل اینکه هیچگاه صورت‌های مالی صندوق توسعه ملی منتشر نمی‌شود احتمال این وجود دارد که این صندوق دچار مشکلات مالی است.

دارابی افزود: بازار سرمایه نیازمند بازار سازهای است که در زمان کمبود نقدینگی به بازارگردان‌های کوچک‌تر پول واریز کنند.

*بازار سرمایه وابسته به صندوق‌های توسعه ملی و تثبیت بازار

مدیرعامل سبدگردان داریوش با بیان اینکه اکنون صندوق‌های تثبیت و توسعه نقش حمایت‌کننده صندوق‌های کوچک در بازار را برعهده گرفته‌اند، گفت: هر چقدر این صندوق‌ها بزرگتر باشند به طبع حمایت بیشتری از بازار خواهند کرد.

به عقیده وی اکنون در بورس شرکت‌های بزرگی وجود دارد که شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها و وجوه نقد آزاد بازار قادر به خرید سهم‌های این شرکت‌ها نیستند لذا به وجود صندوق‌های با نقدینگی بالا به عنوان مارکت میکرهای بزرگ (بازار گردان‌ها) نیاز است.  

منبع: بیدار بورس
کد خبر 23035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =