۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
رشد ۴۴ هزار واحدی دیروز شاخص هیجانی بود

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به هیجانی بودن رشد ۴۴ هزار واحدی دیروز شاخص، اعلام کرد: شرط اثر بسته ۱۰ بندی حمایتی، پایداری و عدم رهایی دوباره سهامداران و جذب اعتماد است.

به گزارش بیداربورس، مریم محبی با انتشار مطلبی با عنوان "بورس بر مدار هیجان" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: شاخص‌ کل بورس دیروز با رشد ۴. ۳ درصدی رکورد رشد روزانه را از دی‌ ‌۹۸ شکست و مجددا کانال ۳. ۱‌ میلیون واحدی را پس‌گرفت اما اینکه این رشد چقدر ماندگار است یا دقیقا به چه دلیلی رخ‌ داده، موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد.

دلیل این رشد می‌تواند هیجانی باشد. بازار سهام دیروز نسبت به چهارشنبه گذشته تغییر خاصی نداشت اما رشد قابل‌توجهی را ثبت کرد. البته در این میان خبرهایی از قبیل افزایش قیمت دلار بود که می‌تواند باعث افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها شود ولی این موضوع آنقدر قوی نیست که رشد این‌ چنینی را به‌دنبال داشته باشد.

دلیل رشد اگرچه هیجان بوده اما این موضوع نشان می‌دهد بازار مستعد رشد است و چنانچه عوامل مثبتی مشاهده کند توان بالارفتن روی قیمت‌های بالا را دارد. با این‌ وجود رشد این روزهای بازار به دلیل هیجانی بودن ادامه‌دار تصور نمی شود. رشد مطلوب باید آرام و با دلیل باشد حال آنکه رشد دیروز شاخص بدون دلیل خاصی اتفاق‌افتاده است.

از اتفاق‌های هفته گذشته که در رشد هیجانی بازار سهام بی‌تاثیر نبود، رونمایی از بسته حمایتی بورس بود. این موضوع نشان می‌دهد به‌رغم اینکه مردم دیگر مانند سابق به این بسته‌ها اعتماد ندارند مدیران به این نتیجه رسیده‌اند که باید از بازار حمایت شود.

یکی از مواردی که در بسته حمایتی بسیار مهم است اصلاح رفتار مخرب حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها است و نشان می‌دهد دولت به این نتیجه رسیده این موضوع باید اصلاح شود. با توجه به عمق کم بازار عددهای کوچک می‌توانند در بازار تاثیرگذار باشند و پیش از این بازارگردانان از همین مسئله سوءاستفاده می‌کردند اما این بسته حمایتی نشان‌ داد نظارت بر بورس و عزمی برای نجات بازار وجود دارد.

رشد هیجانی دیروز مبین این است بازار سهام می‌تواند در جذب مجدد اعتماد مردم موفق باشد مشروط بر اینکه این تصمیمات ادامه‌دار باشد و پایدار بماند و مردم پس از اعتماد مجدد، دوباره به حال خود رها نشوند. اما تجربیات گذشته نشان می‌دهد این تصمیمات معمولا ماندگار نبوده و صرفا بصورت هیجانی گرفته‌ شده، شوی خبری داده شده، استفاده‌های ابزاری از بازار و سهامدار شده و شرایط مجددا به حالت قبل برگشته است. یعنی بازار و سهامداران همواره بازیچه تصمیمات بودند اما امید می رود این‌بار اشتباهات گذشته را اصلاح و از مردم حمایت کنند.

به‌نظر نمی‌رسد دولت تمام جوانب امر را برای اعتمادسازی مجدد مردم در نظر گرفته باشد ولی باید بداند بازار ظرفیت رشد دارد و می‌تواند برای مردم، جامعه و دولت مفید و مولد باشد. نگاه دولت به بازار نباید ابزاری نباشد و هر زمان که منفعت را از بازار برداشت آن را فراموش نکند. دولت باید بورس را به‌ عنوان یک بازار کارآ بشناسد و به مردم معرفی کند.

کد خبر 23215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =