اختیار آتی، ابزار جدید بورس کالا برای مهار ریسک

قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی، شنبه هفته آینده، ۲۱ آبان‌ماه در بورس کالای ایران راه اندازی می شود. همایون دارابی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در این باره می گوید: اختیار آتی یکی از مهم ترین و جدیدترین ابزارهای جدید مهار ریسک به شمار می رود که به مدیریت ریسک فعالان بازار در قراردادهای آتی و متنوع سازی پرتفوی سرمایه گذاران کمک می کند.

به گزارش بیدار بورس، همایون دارابی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص راه اندازی قرارداد اختیار معامله مبتنی بر آتی در بورس کالای ایران، گفت: در بازارهای جهانی، حجم قابل توجهی از دادوستدها از طریق ابزارهای مشتقه انجام می شود که هدف اصلی این ابزارها، مدیریت ریسک است.

دارابی افزود: هم اکنون این پوشش ریسک نوسانات قیمت در بازار سهام نیز از طریق انتشار اوراق تبعی دنبال می شود به طوریکه ناشر با انتشار اوراق تبعی به خریداران سهام یک سود مشخص را در سررسید تضمین می کند تا خریداران دغدغه ای از بابت نوسان قیمت ها و کاهش ارزش سهام خود در دوره سررسید اوراق تبعی نداشته باشند.

مدیرعامل سبدگردان داریوش ادامه داد: در بورس کالای ایران نیز از سال ها پیش معاملات آتی و اختیار معامله بر دارایی های مختلف در جریان است که به تازگی قرار است قرارداد ترکیبی اختیار آتی به عنوان ابزاری پیشرفته در بورس کالا راه اندازی شود.

دارابی با بیان اینکه اختیار آتی یکی از مهم ترین ابزارهای جدید مهار ریسک به شمار می رود گفت: این ابزار به نوعی به مدیریت ریسک فعالان بازار در قراردادهای آتی و متنوع سازی پرتفوی سرمایه گذاران کمک می کند.

آنچه باید درباره اختیار آتی بدانید

قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی یا به اختصار اختیار آتی ابزاری است که با هدف تنوع بخشی ابزارهای مدیریت ریسک توسط بورس کالای ایران راه اندازی می شود.

این ابزار از جمله مهم‌ترین ابزارهای مهار ریسک است و در آن، خریدار حق داشتن موقعیت تعهدی باز قرارداد آتی را از فروشنده اختیار، می‌خرد و فروشنده متعهد می‌شود در بازار قرارداد آتی طرف مقابل، موقعیت باز ایجاد شده قرار گیرد.

قراردادهای اختیار معامله در بیشتر بورس‌های کالایی دنیا روی دارایی پایه از نوع قراردادهای آتی طراحی و پیاده سازی شده و با استقبال ویژه معامله گران و سرمایه گذاران مواجه شده است.

به واقع قرارداد اختیار معامله روی قراردادهای آتی، ابزاری برای مدیریت ریسک معاملات فعالان بازار قراردادهای آتی و به تبع آن، مدیریت ریسک مضاعف نوسان قیمت کالاها به شمار می‌رود.

منبع: کالا خبر
کد خبر 23315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =