اثر دو عامل بنیادی در کاهش هیجانات منفی و بازگشت اعتماد به بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: دو عامل بنیادی در بسته ۱۰ بندی حمایتی می تواند به کاهش هیجانات منفی کمک کند و اعتماد را به بازار برگرداند.

به گزارش بیداربورس، محمد مهدی بحرالعلوم در خصوص بسته حمایتی ۱۰ بندی از بورس به ایرنا گفت: مدیریت نرخ سود بانکی با همکاری مشترک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد یکی از پیشنهادها و متغیرهای مهم بسته حمایتی سازمان بورس است که می‌تواند به کاهش ادامه‌دار هیجانات منفی در بازار سهام کمک کند. در این میان مدیریت بازدهی صندوق‌های با درآمد ثابت باید مورد توجه باشد.

وی افزود: نرخ بهره بانکی بطور مستقیم به عنوان عامل تنزیل و اثرگذار بر نرخ بازده انتظاری سرمایه‌گذاران بر ارزش دارایی‌ها و قیمت سهام موثر است و از طرف دیگر اثر مستقیم دیگر بر روی صورت مالی به عنوان هزینه مالی و کاهنده سود شرکت‌ها در صورت سود و زیان دارد. مهم‌ترین عامل موثر بر بازار در این بسته ۱۰ بندی، مدیریت نرخ سود بانکی است. مدیریت نرخ سود و در کنار آن انتشار اوراق اختیار فروش تبعی به عنوان بیمه سهام، روی سهام صندوق‌ های با درآمد ثابت می‌تواند اثر گذار باشد و این صندوق‌ها را از ریسک مصون بدارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: کاهش ارزش سهام این صندوق‌ها منجر به عدم تحقق سود انتظاری طیفی از سرمایه‌گذاران می‌شود که دنبال نرخ سود بدون ریسک هستند. نوسان و کاهش بازدهی صندوق‌های با درآمد ثابت، ابطال واحدهای سرمایه گذاری و خروج پول از این صندوق‌ها و فشار مجدد بر بخش سهام این صندوق‌ها را در پی داشت. چراکه برای ابطال واحدها بخشی از این نقدینگی ممکن بود از طریق فروش سهام تامین شود.

به گفته بحرالعلوم، مدیریت بازدهی صندوق‌های با درآمد ثابت و هموارسازی سود از طریق اختیار فروش تبعی و مدیریت نرخ بهره بانکی، دو عامل بنیادی است که می‌تواند در روزهای پیش رو بر فضای بازار سرمایه تاثیر مثبتی داشته باشد. امید می رود هیجانات منفی از بین رفته و اعتماد به بازار برگردد.

کد خبر 23322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =