امکان هدایت قیمت سکه با انتشار اوراق در بورس

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در چند روز اخیر بازار سهام مورد حمایت پیوسته حقوقی‌ها قرار داشته و به‌طبع آن روند معاملات افزایشی و خروج نقدینگی کاهش پیدا کرده، اظهار کرد: این روزها فاصله نرخ دلار آزاد و نیمایی در حال کاهش است که هرچقدر این فاصله کوتاه‌تر شود به نفع سهامداران خواهد بود.

میثم درخشنده - رئیس هیات مدیره گروه مالی بانک توسعه تعاون در رابطه با روند رو به رشد بازار سرمایه در روزهای اخیر و ادامه‌دار بودن آن به بیدار بورس، گفت: بازار سرمایه حدود ۱۰ روز است مورد حمایت سهامداران حقوقی قرار گرفته و البته این حمایت به دلیل جذاب بودن قیمت‌ها با توان حداکثری صورت گرفته است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد صرف نظر از شتاب این روزها که احتمال وقوع اصلاح را بیشتر می‌کند، روندی صعودی در پیش داشته باشیم.

کاهش فاصله دلار آزاد و نیمایی به نفع سهامداران

درخشنده با اشاره به اینکه هر چقدر فاصله دلار نیمایی و آزاد کاهش پیدا کند به نفع بازار سرمایه است، گفت: هر چه این فاصله کمتر شود و حتی به سمت تک ترخی شدن حرکت کنیم شرکت‌های صادرات محور مجبور نخواهند بود محصولات خود را با قیمتی پایین تر از نرخ معاملات به فروش برسانند و منفعت این امر نهایتا به سهامداران خواهد رسید و موجب افزایش سود خواهد شد.

اوراق سکه تعیین کننده قیمت سکه در بازار آزاد؟

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با چگونگی نرخ‌گذاری قیمت سکه در بورس کالا، گفت: به هرحال انتشار اوراق با توجه به اینکه به پشتوانه سکه در حال انجام است تابع نرخ دلار و قیمت جهانی اونس طلا خواهد بود؛ بنابراین مهمترین مساله افزایش یا کاهش قیمت سکه در این دو موضوع خلاصه می‌شود.

درخشنده در خصوص بررسی اثر عرضه و تقاضای این اوراق بر سکه، تصریح کرد: چنانچه قیمت عرضه کمتر از بازار باشد احتمال کاهش نرخ بازار هم می‌رود و به نوعی می‌توان گفت ممکن است نرخ گذاری به سمتی رود که هدایت قیمت سکه با تعیین قیمت این اوراق امکان پذیر باشد. 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 23323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =