عوارض صادرات محصولات معدنی بعد از ۸ ماه اجرا نشد / آینده مبهم و هشدار

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت با اعلام عدم اعمال عوارض صادراتی بر محصولات معدنی با گذشت ۸ ماه از مصوبه درباره افزایش قیمت ها پس از اعمال عوارض هشدار داد.

به گزارش بیداربورس، سیف‌الله امیری با اشاره به تعیین عوارض صادراتی بر مواد خام و نیم خام معدنی و تاثیر آن بر زنجیره فولاد به فولادبان گفت: اخذ عوارض از محصولات فولادی هنوز اعمال نشده و در صورت تصویب در ماه جاری، مهلت ۳ ماهه‌ برای اعمال در نظر گرفته شده تا از صادرکنندگان اخذ شود.

وی افزود: دولت باید فکری به حال بهم ریختگی بازار ناشی از افزایش قیمت به‌ویژه در مواد خام و اولیه کند. وزارت صنعت فهرست اقلام صادراتی برای تعیین عوارض را به وزارت اقتصاد ارجاع داده و این وزارتخانه هم باید تا یک ماه آینده فهرست کالاها و محصولات صادراتی را مشخص و برای آن‌ها عوارض تعیین کند. بنابراین تاکنون اعمال عوارض صادراتی برای محصولات خام و نیمه خام اجرایی نشده است.

این مقام مسئول ادامه داد: برای تصویب اعمال عوارض بر مواد خام به‌ویژه محصولاتی، چون سنگ آهن یک راه حل وجود دارد اینکه پس از تصویب در وزارت اقتصاد، مصوبه به سران قوا ارجاع و اعلام شود. تعیین مدت ۳ ماهه اخذ عوارض لغو و اخذ عوارض مثلا از امروز اعمال خواهد شد. زیرا تعیین ضرب الاجل پرداخت عوارض برای مواد خام مانع از افزایش قیمت آن خواهد شد اما عوارض بر دیگر محصولات و کالاها مشکلی برای صادرات آن‌ها ایجاد نخواهد کرد.

امیری هدف از اعمال عوارض را جلوگیری از خام فروشی دانست و گفت: عوارض صادراتی از کالاها و محصولاتی که کمبود آن‌ها وجود دارد، اخذ خواهد شد تا بتوان مانع از خروج کالاهای خام مورد نیاز شد اما به کالاها و محصولات خامی که در بازار داخل به صورت مازاد وجود دارد، عوارض صادراتی اعمال خواهد شد.

وی درباره زمان اجرای مصوبه عوارض هم توضیح داد: اجرای این مصوبه به هیچ‌وجه مشخص نیست اما براساس قانون بودجه باید از اول فروردین ۱۴۰۱ اجرا می‌شد.

کد خبر 23339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =