عوامل عبور شاخص بورس از خط حمایت ۱.۴ میلیونی و اقدام صندوق توسعه

کارشناس بازار سرمایه با اعلام عوامل دخیل در عبور شاخص از خط حمایتی ۱.۴ میلیون واحدی، اثر ورود صندوق توسعه‌ ملی به خرید سهام را ارزیابی کرد.

به گزارش بیداربورس، مهدی رضایتی با انتشار مطلبی با عنوان "دلایل تحرکات مثبت بورسی" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: درماه های گذشته دخالت دولت تحت‌عنوان قیمت‌گذاری دستوری اجازه جهش قیمتی به بازار سهام را نداد. این عامل به‌عنوان یکی از ریسک‌های سیستماتیک بورس منجر به تحولات منفی در این بازار شد.

وی افزد: چشم‌انداز تورمی در اقتصاد از ابتدای سال ‌به‌وضوح مشخص بود. تورم نقطه به‌ نقطه نیز گویای همین امر است اما بازار در شرایط جدیدی قرار دارد. به‌نظر می‌رسد سیگنال‌های منفی مذاکراتی منتشره سمت و سوی جدیدی به انتظارات تورمی ناشی از نااطمینانی‌های موجود در فضای اقتصادی و غیر اقتصادی بخشیده است. از این‌رو می‌توان این عامل را یکی از اصلی‌ترین محرک‌های افزایش شاخص‌ کل نام برد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: رفتار بازار ارز نشان می‌دهد روند رو به جلو در قیمت دلار می‌تواند تداوم یابد. از این منظر احتمال افزایش نرخ دلار نیمایی نیز وجود دارد و سطح نرخ‌ها در این بازار متاثر از این مهم می‌تواند در مسیر صعودی قرار گیرد.  تحولات بازار سهام از طرفی می‌تواند نگرانی‌هایی را از جانب احتیاط بوجود آورد.

رضایتی درباره ورود صندوق توسعه‌ملی به خرید سهام توضیح داد: با توجه به اینکه تقاضا از سوی این صندوق به سمت سهام بزرگ خواهد بود در نتیجه تحرکات مثبت، سهام کوچک نیز به مرور با نوسان‌های مثبت روبرو خواهند شد. این اتفاق اثرات روانی مثبتی در روند بازار ایجاد خواهد کرد ضمن اینکه اگر استراتژی صندوق فوق بر خرید نمادهای بیشتری انجام شود اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار بازمی‌گردد.

کد خبر 23350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =