درآمدهای ارزی و سودآوری صنعت آلومینیوم کاملا مثبت است

هوشنگ گودرزی گفت: از آنجا که محصول صنعت آلومینیوم در بورس کالا بر مبنای نرخ ارز سامانه نیما قیمت‌گذاری می‌شود، طبیعتاً با افزایش نرخ ارز، درآمد فروش شرکت‌های بزرگ تولیدکننده شمش آلومینیوم هم افزایش خواهد یافت. سرمایه‌گذاران و سهامداران این صنعت نه تنها نباید نگران کاهش سودآوری صنعت آلومینیوم در سال‌های آینده باشند، بلکه با توجه به روند تقاضا در بازار داخل و بازارهای صادراتی، چشم انداز سودآوری این صنعت کاملاً مثبت است

به گزارش بیدار بورس، هوشنگ گودرزی، رئیس هیئت مدیره سندیکای آلومینیوم ایران،  بیان کرد: دغدغه‌ای بابت کاهش سودآوری شرکت‌های تولید کننده آلومینیوم علی‌الخصوص صنایع بالادستی مثل شرکت آلومینیوم ایران وجود ندارد و قیمت آلومینیوم در بازار داخل قیمت بسیار مناسبی است. از آنجا که محصول این صنعت در بورس کالا بر مبنای نرخ ارز سامانه نیما قیمت‌گذاری میشود، طبیعتاً با افزایش نرخ ارز، درآمد فروش شرکت‌های بزرگ تولیدکننده شمش آلومینیوم هم افزایش خواهد یافت.

وی افزود: ظرفیت تولید شمش آلومینیوم در کشور سالانه حدود ۷۰۰ هزار تن و تقاضای بازار داخل حدود ۳۵۰ هزار تن است. در حال حاضر با توجه به تقاضای صادراتی، عرضه کمتری در بازار داخل صورت می‌گیرد. البته در صورت تامین نقدینگی و تکمیل خطوط تولید شرکت سالکو، احتمالا سال آینده ظرفیت تولید شمش آلومینیوم ۳۰۰ هزار تن دیگر افزایش خواهد یافت.

گودرزی با اشاره به توجیه‌پذیر بودن سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت آلومینیوم گفت: نکته اینجاست که حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد از بهای تمام شده تولید شمش آلومینیوم را هزینه‌های انرژی تشکیل می‌دهد و از آنجا که کشور ما در مرکز انرژی قرار دارد، سرمایه‌گذاری های جدید در این صنعت کاملاً توجیه پذیر خواهد بود. کمااینکه در ۱۰ سال گذشته سرمایه‌گذاری قابل توجهی بر روی صنعت آلومینیوم نیز در کشورهای منطقه صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: تقاضای آلومینیوم در بازارهای صادراتی، تقاضای بسیار مطلوب و رو به رشد است و در صورت افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم کشور، بازارهای صادراتی کشش صادرات بیشتر این محصول را هم خواهند داشت. با این شرایط معتقدم سرمایه‌گذاران و سهامداران صنعت آلومینیوم نه تنها نباید نگران کاهش سودآوری این صنعت در سالهای آینده باشند، بلکه با توجه به شیب افزایشی نرخ ارز در کشور و همین‌طور روند تقاضا در بازار داخل و بازارهای صادراتی، چشم انداز سودآوری این صنعت کاملاً مثبت بوده و سرمایه‌گذاری جدید در این صنعت نیز توجیه‌پذیر خواهد بود.

منبع: سنا
کد خبر 23360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =