هشدار: بازار سرمایه در معرض خطری بزرگ

اگرچه بازار سرمایه در هفته گذشته شرایط خوبی داشته است، اماعضو هیات مدیره تامین سرمایه نوین معتقد است که به نظر می‌رسد ؛ این حرکت در بلندمدت ادامه‌دار نباشد، چون ما ریسک بسیار بزرگی به نام بودجه در حدود یک تا دو ماه آینده داریم و به نظر می‌رسد که ریسک تصمیمات بودجه‌ای تمام این عواملی که باعث می‌شود بازار صعود کند را از بین خواهد برد.

به گزارش بیداربورس به نقل از اقتصاد۱۰۰ صورت‌های مالی ۶ ماهه بنگاه‌ها، ‌باوجود فروش زیاد اصلا جالب نبود، حاشیه سود روند کاهشی وحشتناکی داشته و اگر این روند بخواهد تکرار شود بعید است که سهامداران بتوانند حداقل از سپر تورمی بازارسرمایه بهره ببرند.

مهدی دلبری  عضو هیات مدیره تامین سرمایه نوین گفت: درحال حاضر بازار روند پرشتابی پیدا نکرده و درست است که روزهای مثبت خیلی خوب در هفته گذشته داشتیم، ولی شاخص در محدوده یک ماه قبل معامله می‌شود و تنها جبران منفی‌های یکی دو هفته قبل انجام شده است. 

وی افزود: دلیل اصلی آن هم به این موضوع بازمی‌گردد که هم نرخ بهره بالا رفته و شرایط تورمی شدیدی احتمالا داشته باشیم، ازطرف دیگر افزایش حقوقی که در هفته قبل تصویب شد، احتمالا شرایط تشدید نقدینگی و پمپاژ پول را افزایش می‌دهد و انتظار تورمی زیادی خواهیم داشت.

دلبری بیان کرد: هم زمان افزایش نرخ دلار را شاهد هستیم و قیمت‌های دلار و سکه با نوسانات قیمتی معامله می‌شود و فاصله دلار آزاد و نیمایی در محدوده ۳۰ درصد رسیده که در فاصله نسبتا زیادی را تجربه می‌کند. 

وی تصریح کرد: مجموعه این عوامل باعث شده که شرایط انتظاری تورمی شکل بگیرد و بورس هم معمولا مبتنی بر انتظارات است؛ همچنین وقتی که به محدوده یک ماه قبل نگاه کنیم، شاخص در این مدت حرکت صعودی خاصی نداشته، ولی هم زمان دلار بین ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته است.

به گفته این فعال بازارسرمایه؛ بورس کالا نسبتا پررونق‌تر شده است و در وضعیت جهانی هم باتوجه به انتخابات اسرائیل و انتخابات پیش‌روی کنگره امریکا، پیش‌بینی می‌شود که شرایط سخت‌گیرانه‌تری در مذاکرات و توافق احتمالی داشته باشیم. این موضوع باعث می‌شود که متاسفانه حرکات و نوسانات در دلار رویت شود. همچنین باتوجه به کسری بودجه شدیدی که در ۶ ماهه دوم شاهد خواهیم بود، مجموعه این عوامل باعث می‌شود که انتظارات از شاخص صعودی باشد، ولی باز هم مثل سال گذشته بعید است که شاخص بتواند به تورم برسد و امسال نیز باوجود این که از ابتدای سال تا به امروز تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه می‌کنیم، ولی شاخص تقریبا بازدهی نداشته و آن هم به دلیل کاهش حاشیه سود وحشتناک شرکت تولیدی است.

مدیرعامل سبدگردان هیوا بیان داشت: به نظر می‌رسد که این حرکت در بلندمدت ادامه‌دار نباشد، چون ما ریسک بسیار بزرگی به نام بودجه در حدود یک تا دو ماه آینده داریم و به نظر می‌رسد که ریسک تصمیمات بودجه‌ای تمام این عواملی که باعث می‌شود بازار صعود کند را از بین خواهد برد. 

عضو هیات مدیره تامین سرمایه نوین گفت: پیشنهاد بنده برای فعالان بازار این است که به جای دلخوشی‌های مثبت کوچک، انرژی و تلاش خود را برای یک بودجه خوب از مجلس بخواهیم تا باعث شود یک سود پایدار و مستمری برای بنگاه‌های تولیدی داشته باشیم؛  از طرفی هم صورت‌های مالی ۶ ماهه بنگاه‌ها متاسفانه، ‌باوجود فروش زیاد اصلا جالب نبود، حاشیه سود روند کاهشی وحشتناکی داشته و اگر این روند بخواهد تکرار شود بعید است که سهامداران بتوانند حداقل از سپر تورمی بازارسرمایه بهره ببرند.

کد خبر 23427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =