سود ۲۰ درصدی مورد انتظار مردم نیست/ بیمه سهام به کار کسی نمیاید

به گزارش بیداربورس، یک کارشناس بازارسرمایه در خصوص بیمه سهام خاطر نشان کرد: این طرح جزو اولین طرح‌های عملیاتی و مستقیم و محسوسی است که برای حمایت از سهامداران خرد پدید آمده، اما مشکل اصلی طرح این است که سهامداران پس از بیمه سهمشان به مدت یک  ۱ سال باید سهام خود را نگهداری کنند و ۲۰ درصد بازدهی بگیرد، اگر به هر دلیلی طی این مدت سهامدار  حتی ۱ برگ سهم را هم بفروشد، دیگر عملا مشمول این طرح نمی‌شوند و این موضوع یعنی عدم خرید و فروش سهام، با معیارهای اساسی معامله در تضاد است، همچنین بازده مورد انتظار مردم ۲۰ درصد نیست، بلکه بسیار از این بالاتر است، بنابراین شاید این طرح به کار کسی نیاید.

محمدعلی کریمی، کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه به بیداربورس گفت: بدیهی بود که عبور دلار از سقف ۳۲ هزار تومانی، بالاخره سهامداران بورس را مجاب کند که سهام خود را نفروشند و فکر کنند که یک نوع دارایی مالی که برای سود خریده شده در اختیار دارند نه یک اوراقی که تنها منجر به زیان خواهد شد.

او اضافه کرد: چرا که بازار طلا در یک ماه بازده ۲۰ درصدی داشته و از سویی دیگر دلارداران ۲۰ درصد سود کردند، صاحبان ملک نیز هر ماه بیشتر از اوراق دولتی بازده کسب می‌کنند، بنابراین طبیعی است که بازار بورس هم چند روزی مثبت شود.

  • کندی منفی‌ها و سریع بودن صعود، مشکل فعلی بورس

وی یکی از مشکلات فعلی بورس ایران را کند بودن منفی شدن سهام و سریع بودن حرکات صعودی دانست و بیان کرد: در مجموع هفته‌ی گذشته، بازار با چند روز مثبت شدن، روند فرسایشی دو ماه اخیر خود را پس گرفت و سریعا به نقطه‌ای رسید که در شهریور ماه آن‌جا بود.

به گفته کریمی، مردم عمدتا بازار بورس را با منفی شدن می شناسند، چرا که در دو ماه تظاهرات، بازار همواره منفی بود و این مهم موجب تخریب بیش از پیش بازار سهام است اما شاید اگر این قضیه برعکس بود، یعنی روزهای مثبت بازار پرتعداد اما با عمق کم و روزهای منفی بازار کم تعداد و عمیق‌تر بود، یعنی حالتی که در خیلی از بازارها وجود دارد، بورس جایگاه ذهنی بهتری نزد سرمایه گذاران کسب می‌کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه حمایت دولتی‌ها از بورس در روند صعودی روزهای اخیر بازار بی تاثیر نبوده، اظهار کرد: در روزهای منفی بازار چند اتفاق به ترتیب می‌افتد و این ترتیب‌ها در دو سال اخیر همیشه تکرار شده است، به این صورت که ابتدا بازار منفی عادی خود را تجربه می کند، سپس بیش از چیزی که عموم سهامداران فکر می‌کنند منفی می‌شود.

او ادامه داد: با استمرار منفی کم‌کم بحث‌های اعتراضات جلوی درب سازمان بورس و شرکت بورس تهران پدید می‌آید و در این نقطه، جلسات تصمیم گیری برای وضعیت بازار توسط مدیران شکل می‌گیرد و از چند روز بعد حمایت‌های سرمایه داران بزرگ شروع می شود و بازار مثبت می شود، این بار هم جلسه‌ی مهمی انجام شد و تصمیم بر این شد که به سرعت حمایت شکل بگیرد.

وی در خصوص بیمه سهام خاطرنشان کرد: این طرح جزو اولین طرح‌های عملیاتی و مستقیم و محسوسی است که برای حمایت از سهامداران خرد پدید آمده، اما مشکل اصلی طرح این است که سهامداران پس از بیمه سهمشان به مدت یک  ۱ سال باید سهام خود را نگهداری کنند و ۲۰ درصد بازدهی بگیرد، اگر به هر دلیلی طی این مدت سهامدار  حتی ۱ برگ سهم را هم بفروشد، دیگر عملا مشمول این طرح نمی شود و این موضوع یعنی عدم خرید و فروش سهام، با معیارهای اساسی معامله در تضاد است، همچنین بازده مورد انتظار مردم ۲۰ درصد نیست، بلکه بسیار از این بالاتر است، بنابراین شاید این طرح به کار کسی نیاید.

  • کلک سازمان بورس در خصوص بیمه سهام

به عقیده کریمی یک نکته جالب و کلکی که سازمان بورس زده این بود که روز مبنا را برای بیمه سهام ۴ آبان قرار داده است، یعنی جایی که بازار چندین متر از اعماق ارزشی قبلی، عمیق تر شده بود.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: هم اکنون یعنی بعد از گذشت ۱۱ روز معاملاتی، شاخص کل بیش از ۱۵ درصد از روز مبنا بالاتر آمده است، یعنی از هم اکنون که اولین روز اجرای این طرح است، سهامداران باید بخواهند که ۵ درصد رشد سهام خود را بیمه کنند!

او معتقد است که رایگان بودن این طرح نکته مثبتی طلقی می‌شود که نشان دهنده‌ی قیمت‌گذاری مناسب طرح است.

  • بورس برای صعود بیشتر، منتظر دلایلی به‌جز نرخ دلار

وی در خصوص روند روزهای آتی بازارسهام گفت: با توجه به این که برخی سهام از کف خود، صعودهای خوبی داشتند، به یک حالت سکون نزدیک شده و سهم‌ها برای صعود بیشتر، منتظر دلایل دیگری به‌جز نرخ دلار هستند.

کریمی اضافه کرد: تولیدکنندگان کامودیتی در این هفته بیشتر نظاره‌گر روند قیمتی کالای پایه هستند و با توجه به رشدی که در بازارهای جهانی شاهد بودیم، صعود بهتری خواهند داشت و باقی سهم‌ها نیز احتمالا رشدی کمتر و در جا زدن را تجربه خواهند کرد.

خبرنگار: نازنین درویشی 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 23443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =