۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
سهام خود را بیمه کنیم؟

در طرح بیمه سهام قرار است پرتفوی افراد حقیقی تا سقف صد میلیون تومان برای هر نفر، از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی و خرید توسط سرمایه‌گذاران بیمه شود. طبق اطلاعیه منتشر شده، سررسید اعمال اوراق یک ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱ است. با استفاده از این طرح اصل سرمایه و سود شما از سرمایه گذاری در بورس برای بازه یک‌ساله تضمین می‌شود.

*طرح سهام بیمه چیست؟

به گزارش بیداربورس در طرح بیمه سهام قرار است پرتفوی افراد حقیقی تا سقف صد میلیون تومان برای هر نفر، از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی و خرید توسط سرمایه‌گذاران بیمه شود. طبق اطلاعیه منتشر شده، سررسید اعمال اوراق یک ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱ است. با استفاده از این طرح اصل سرمایه و سود شما از سرمایه گذاری در بورس برای بازه یک‌ساله تضمین می‌شود.

*چگونه بیمه سهام را فعال کنند؟

برای فعال‌سازی این طرح و بیمه پرتفوی سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران باید اوراقی با نماد سهام یار به ارزش یک ریال را از طریق سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری خود خریداری کنند تا کل پرتفوی سرمایه‌گذاری آنها مشمول این طرح قرار گیرد.

*بیمه سهام شامل چه افرادی می‌شود؟

طرح بیمه سهام همه افراد حقیقی که تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان پرتفو (سبد سهامی) از سهم های بازار بورس و فرابورس به جز بازار پایه داشته باشند، میشود. بنابراین اگر تا یکسال دیگر آن را نفروشید، دولت تضمین می‌کند که سال آینده اختلاف قیمت پرتفوی شما را با ۲۰ درصد بالاتر از ارزش روز سال گذشته به صورت نقد پرداخت کند؛ حتی اگر ارزش سهام شما تا یکسال بعد کاهش پیدا کرده باشد.

نکته: " افرادی که ارزش پرتفوی بورس و فرابورسی آن‌ها در تاریخ ۴ آبان ماه، بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان باشد، مشمول این طرح نمی‌شوند."

برای مثال ...

اگر ۹۰ میلیون تومان سهام بورسی و فرابورس و ۲۰ میلیون تومان سهام بازار پایه داشته باشید، اگرچه ارزش پورتفوی شما ۱۱۰ میلیون تومان است، اما پورتفو بورسی و فرابورسی به جز پایه شما زیر ۱۰۰ میلیون تومان است و مشمول این طرح می‌شوید. پس باید ۱ عدد ورق اختیار تبعی (به قیمت ۱ ریال) خریداری کنید تا همان ۹۰ میلیون تومان انواع سهم برای شما تضمین می‌شود. یعنی سال بعد می توانید اختلاف ارزش روز سهامتان تا عدد ۱۰۸ (۹۰+۹۰*(۰.۲)) میلیون تومان را به صورت نقدی از دولت دریافت کنید.

*آیا سهم‌های جدیدی که از امروز در بورس میخرم، شامل این طرح میشود؟

خیر. اما اگر ارزش پورتفوی شما در ۴ آبان ۱۴۰۱ زیر ۱۰۰ میلیون تومان بوده و بعد از آن سهام جدید بخرید و فقط همان اندازه از سهم جدیدی که خریده‌اید را بفروشید، اشکالی ندارد و از شمولیت این طرح خارج نمیشوید.

مثلا اگر در تاریخ ۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۰۰۰ عدد نماد خودرو به همراه سهم‌های دیگری داشته‌اید و برگه اختیار تبعی را هم خریده‌اید، اگر در آینده ۵۰۰ عدد دیگر انواع سهام را بخرید، فقط همان ۱۰۰۰ عدد شامل بیمه سهام میشود، ولی آن ۵۰۰ سهم شامل بیمه سهم نمیشود.  توجه کنید که اگر میخواهید از این طرح استفاده کنید، به هیچ عنوان نباید ۱۰۰۰ سهمی که در تاریخ ۴ آبان ۱۴۰۱ داشته اید را بفروشید.

*اگر با اعتبار کارگزاری سهامی خریده باشید، شامل این طرح میشوید؟

در این طرح مهم نیست که سهامی که دارید از پول خودتان باشد یا اعتبار کارگزاری. یعنی این قید مهم نیست. ملاک ارزش تا ۱۰۰ میلیون تومان است

*اگر در سررسید سالانه، سودی بالاتر از ۲۰ درصد داشتید چه میشود؟

اگر یکسال بعد، ارزش سهام به جای ۲۰ درصد، ۳۰ درصد افزایش پیدا کند، استفاده از امکان اوراق اختیار تبعی به عهده سهامدار است. اگر ارزش سهام شما بیش از ۲۰ درصد رشد داشته، طبیعتا این اوراق دیگر ارزش استفاده ندارد چون شما سود بیشتری کردید.

*تا چه زمانی فرصت خرید دارید؟

سهامداران باید به این موضوع نیز توجه داشته باشند که فرصت محدودی برای خرید این اوراق در نظر گرفته شده است و برای استفاده از این طرح باید از ۲۱ تا ۲۸ آبان ماه نماد سهام یار را از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها خریداری کنند.

نکته: اوراق اختیار را نمی توان به دیگران منتقل کرد؛ و فقط خود سهامدار می تواند در صورت تمایل در تاریخ سررسید از آن استفاده کند 

*مزایای بیمه سهام

  • حفظ سرمایه‌گذاران بلند مدت و کنترل هیجان فروش حقیقی‌ها
  • اطمینان‌دهی به فعالان بورسی در خصوص حمایت بازار توسط سازمان و دولت
  • رایگان بودن طرح که نشان از قیمت‌های ارزنده بازار دارد

*انتقادات به بیمه سهام

  1. روز مبنا برای بیمه سهام ۴ آبان قرار داده است، یعنی جایی که بازار چندین متر از اعماق ارزشی قبلی، عمیق‌تر شده بود. یعنی بعد از گذشت ۱۱ روز معاملاتی، شاخص کل بیش از ۱۵ درصد از روز مبنا بالاتر آمده است، یعنی از دیروز که اولین روز اجرای این طرح است، سهامداران باید ۵ درصد رشد سهام خود را بیمه کنند.
  2. برخی دیگر از کارشناسان اعتقاد دارند با وجود تورم بیش از ۴۶ درصدی در اقتصاد، رشد ۲۰ درصدی در یک سال نمیتواند به معنی حفظ ارزش سرمایه باشد، چه رسد به سودآوری.
  3.  برخی دیگر هم به نقش این جمعیت ۹۶ درصدی در بازار سرمایه اشاره و بیان میکنند، روند بازار سهام را همان ۴ درصد باقی معین میکنند نه این ۹۶ درصد.
منبع: بیدار بورس
کد خبر 23505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =