متغیرهای بنیادی موثر و مهم‌ترین ریسک ها+پیش بینی شاخص ۱.۶ میلیون واحدی

دو کارشناس بازار سرمایه با اعلام متغیرهای بنیادی موثر بر تداوم روند رو به رشد بازار سهام و مهم‌ترین ریسک های خارجی، پیش بینی کردند رسیدن به شاخص ۱.۶ میلیون واحد دست‌ یافتنی است.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت روزهای اخیر بازار سهام که با جهش شاخص و عبور از خط مقاومت 1.4 میلیون واحدی اما با عدم بهبود سبد دارایی ها سرمایه گذاران همراه شده، متغیرهای بنیادی موثر بر تداوم روند رو به رشد را معرفی و ضمن اعلام مهم‌ترین ریسک های خارجی، پیش بینی شاخص ۱.۶ میلیون واحدی کردند.

انگیزه سرمایه‌گذاران

احسان رضاپور نیکرو: در بازار سرمایه به‌رغم رشد بااهمیت ارزش دارایی‌های شرکت‌ها اعم از زمین، املاک، ماشین‌آلات و تجهیزات و در موارد زیادی سود آوری شرکت‌ها طی ماه‌ها و سال‌های اخیر بیش از دو سال و دو ماه روزهای منفی ‌کسالت‌باری بر بازار سهام حاکم شده بود.

اما از دهه دوم آبان‌ ماه به دلیل مشاهده علائم حمایتی ناشی از بخشنامه ۱۰‌بندی و پیدایش روند افزایشی در بازار با پشتوانه‌هایی نظیر حرکت دلار در بازار آزاد و به دنبال آن دلار نیمایی و نشانه های مثبت از بازارهای جهانی با توجه به جذابیت‌های بنیادین و تکنیکال بازار با تغییر روند این وضعیت جا را به روند افزایشی پرشتاب چند روزه داد.

به طوری که تعداد خریداران حقیقی بازار که عمدتا به کمتر از ۱۰۰‌هزار کد حقیقی فعال کاهش یافته بود، مجددا به بیش از ۲۰۰‌ هزار کد فعال رسید و متوسط ارزش معاملات روزانه کمتر از ۲‌ هزار میلیارد تومانی مجددا به بیش از ۴‌ هزار میلیارد تومان بازگشت که تداوم رشد و حتی تثبیت آن می‌تواند افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران را در بازار تقویت کند.

افزایش قابل‌ توجه دلار در بازار آزاد و رشد نسبی دلار نیمایی، کاهش محدودیت‌های کووید در چین و برگشت شرکت ها به چرخه تولید و تقاضا و کاهش شاخص دلار که به رشد و بهبود بازار کامودیتی‌ها منجر شد، مهم‌ترین متغیرهای بنیادی اثرگذار بر تغییر و تداوم این روند خواهند بود. البته اظهارنظر درباره تداوم روند بهبود و رشد بازار سرمایه زود است و شرایط و شواهد فعلی نمی‌تواند بطور قدرتمند از این موضوع پشتیبانی کند.

چرا که هنوز اما و اگرهای زیادی در درون و پیرامون بازار وجود دارد که موجبات نگرانی سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را در پی دارد و سنگینی سایه آن بر بازار احساس می‌شود. شرایط پیرامونی می‌تواند موجب نوسانی‌شدن شاخص‌ها و نمادها با رسیدن به نقاط مقاومتی شود. هرچند در معدود شرکت‌هایی که انتشار اخبار یا گزارش‌های مثبت از تقویت سودآوری و بهبود وضعیت پشتیبانی می‌کند، می‌توان به عبور از مقاومت‌ها پس از اندکی استراحت امیدوار بود.

تجربه سال‌های اخیر نشان داده بازار به روند دلار وزن مهمی می‌دهد و چشم‌انداز دلار نیز با توجه به شرایط تورمی و تقویت شاخص دلار طی یک‌سال گذشته انتظارات رشد قیمت دلار نیما را که اکنون بیشترین فاصله را با نرخ دلار آزاد دارد تقویت کرده و به‌عنوان محرک اصلی و اثرگذار بر سود شرکت‌ها می‌تواند نقش مهمی در روند آتی بازار ایفا کند.

مهم‌ترین ریسک خارجی

توجه به متغیرها و عوامل موثر بر ریسک بازار هم برای سرمایه‌گذاران و ‌فعالان بازارها بسیار مهم است. می‌توان مهم‌ترین ریسک خارجی را نوسانات بازارهای جهانی، تحولات و تحرکات سیاسی، تضعیف یا تقویت جایگاه و تعاملات و تبادلات اقتصادی با شرکا و رقبای منطقه‌ای و بین‌الملل و مهم‌ترین ریسک داخلی بازار در این مقطع زمانی را تبعات کسری بودجه فعلی و آتی و به تبع آن تداوم شرایط تورمی و نرخ بهره بدون ریسک در کنار تصمیمات و مواضع دولت و اثرات بودجه‌ای برشمرد.

این عوامل در کنار تحولات و نارضایتی‌های اجتماعی متاسفانه باعث می‌شوند تا روند و فضای چندان مثبت و امیدوارکننده‌ای بر بازار حاکم نباشد و شدت گرفتن حواشی و اخبار مثبت و منفی مربوطه می‌تواند بازارهای مختلف از جمله بازار سرمایه، ارز و طلا را با نوسانات کوتاه‌مدتی مواجه کند. از آنجا که برای هر سناریو، احتمالات متفاوتی می‌توان متصور بود و اختلاف‌نظرها نیز در باب مسائل سیاسی و اقتصادی و تحرکات اجتماعی اثرگذار زیاد است، سرمایه‌ گذاران با محتمل دانستن هر گزینه، می‌توانند ترکیب متفاوتی از ابزارهای بازار سرمایه را در سبد دارایی به کار گیرند.

بنابراین بهتر است سرمایه‌گذاران با ارزیابی و مطالعات نظرات کارشناسی، وزن و احتمال هر سناریو را تخمین بزنند و با پذیرش مسئولیت و اطلاع از ابعاد مختلف عواقب تصمیم‌ها به ترکیب بهینه دست یابند. این ترکیب می‌تواند به‌جز ترکیب‌های مختلف، اعم از سهام شرکت‌ها یا گواهی‌های سکه و... صندوق‌ های دولتی نظیر پالایش و دارا، صندوق‌های سهامی برتر یا تضمینی یا اهرمی، صندوق‌های طلایی و حتی درآمد ثابت‌ها را در مقاطع تغییر ریسک‌ها و احتمال رخ‌دادن سناریوها شامل شود.

این رویکرد با پویایی بیشتر در بازه زمانی یکساله یا کمتر به دلیل تحولات احتمالی و ریسک‌های پیرامونی، مناسب‌تر از خرید و نگهداری یک یا چند سهم خاص به‌نظر می‌رسد. در این بین سرمایه‌گذاران با دید کوتاه‌مدت باید توجه بیشتری به سطوح حمایت ‌مقاومتی و مهم داشته باشند و به این افراد توصیه می‌شود در صورت داشتن دیدگاه کوتاه‌مدت به‌آسانی وارد بازارها یا ‌نمادهایی که رشدهای جذابی را طی هفته‌ها یا ماه‌های اخیر تجربه کرده‌اند، نشوند.

پایان روند نزولی بورس؟

سارا فلاح: قطعا بازار با رشدی که داشته و رسیدن به ناحیه ۱.۴۲ تا ۱.۴۵ میلیون واحد که محدوده مقاومتی معتبری برای بازار است، روند متفاوت‌تری نسبت به آنچه در ۱۱ روز اخیر تجربه شد خواهد داشت. عده‌ای از افراد حاضر در بازار که نوسان‌گیر هستند، شروع به شناسایی سود می‌کنند. از طرفی افراد دیگری که در ورود به بازار تردید داشتند، احساس می‌کنند از بازار عقب مانده‌اند. این افراد به دلیل احساس عقب‌ماندگی از روند سوددهی معاملات، وارد بازار می‌شوند و تقابل دیدگاه‌ها بصورت حجم نشان داده و اصطلاحا بازار در این ناحیه دست به دست و سهامداران تازه‌نفس وارد بازار می‌شوند.

ارزش زیاد معاملات خرد سهام این نوید را می‌دهد که روند نزولی به اتمام رسیده ولی انتظار رشد بازار با همین سرعت که در ۱۱ روز گذشته تجربه شد، انتظار درستی نیست و بازار رشد خواهد داشت اما این رشد احتمالا با شیب و سرعت معقول‌تری خواهد بود. به نظر می‌رسد در معاملات روزهای آینده باید دو متغیر مدنظر سهامداران قرار گیرد. یکی میزان افتی که سهم‌های مختلف از سقف تاریخی داشتند و دوم نکات بنیادی مهم سهم‌ها.

سهامداران باید به گزارش‌ها توجه بیشتری داشته باشند و اخبار بودجه مربوط به صنایع مختلف را دنبال کنند تا بتوانند پرتفویی با ریسک و بازده درست بچینند. البته نباید از تحولات بازارهای جهانی غافل شد. چرا که شاخص دلار در آخر هفته گذشته با کاهش شدیدی روبرو شد که این موضوع به نفع بازار کامودیتی‌ها است و می‌تواند بر بازار هم که تقریبا ۷۰‌ درصد ارزش آن وابسته به سهم‌های کامودیتی‌محور است، اثر بسزایی داشته باشد. علاوه بر این در مورد عدد شاخص به نظر می‌رسد رسیدن به ۱.۶ میلیون واحد دور از ذهن نیست و دست‌ یافتنی است.

کد خبر 23517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =