۴۷۵ میلیون دلار زغال سنگ با وجود وضعیت بغرنج بازار ارز وارد شد

دبیر انجمن زغال سنگ گفت: در شرایط تنگنای ارزی و با وجود ۱۴ میلیارد تن ذخیره زغال سنگ ایران، طی نیمه نخست سال جاری ۴۷۵ میلیون دلار زغال سنگ وارد شد.

به گزارش بیدار بورس،  سعید صمدی با بیان اینکه در شرایط تنگنای ارزی فعلی در شش ماه نخست سال جاری ۴۷۵ میلیون دلار زغال سنگ، کک و مشتقات زغال سنگ وارد شد، گفت: در حالی که ۱۴ میلیارد تن ذخیره زمین شناسی زغال سنگ در ایران وجود دارد اما اینها به دلیل بهره‌برداری نشدن موجب تبدیل ایران به یک وارد کننده بزرگ زغال سنگ شدند.

وی افزود: ۱۲ هزار معدن وجود دارد که ۶ هزار آن فعال است و از این شش هزار معدن، حدود ۵.۵۰ هزار معدن پروانه بهره برداری دارد و در مالکیت افراد است. به جز ۱۰ معدن بزرگ پروانه بهره برداری بقیه معادن می تواند به نام شخص یا شرکت و به نام بخش خصوصی باشد تا انگیزه ایجاد کند. زیرا می داند مثلا ۳۰ سال می تواند روی معدن کار کند.

این فعال صنفی ادامه داد: اصل ۴۴ صراحتاً اعلام کرده دولت بنگاهداری را کنار بگذارد و این یک نوع بنگاهداری است. معدن زغال سنگ خمرود با استخراج ۷۵۰ هزار تن قرار بود سال جاری به بهره برداری برسد اما پیشرفت صفری دارد.

صمدی توضیح داد: وقتی واگذاری ها به معدن داران واقعی و حرفه ای نباشد اتفاقاتی مانند بلاتکلیف ماندن ۳.۳۵ میلیون تن ظرفیت تولید زغال سنگ می‌افتد و طرح هایی که قرار بود با این شیوه به بهره برداری برسد ۱۰ تا ۱۵ درصد پیشرفت دارند و متوقف و نیمه متوقف مانده اند که ضرر بزرگی است.

کد خبر 23528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =