خبری خوش برای گروه فلزات اساسی و سیمانی‌ها

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که اعلام خبر افزایش نیافتن قیمت حامل‌های انرژی از سوی دولت به نفع شرکت‌های بورسی به‌ویژه شرکت‌های انرژی‌بر مانند فلزات اساسی و سیمان خواهد بود.

به گزارش بیدار بورس از ایرنا، «محمدحسین ارزانی» به اقدام اخیر دولت در راستای عدم افزایش حامل‌های انرژی اشاره کرد و اظهار داشت: رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که نرخ حامل‌های انرژی در سال جاری و آینده افزایش پیدا نمی‌کند. این خبر به معنای آن است که هزینه بهای تمام شده شرکت‌های بورسی به‌ویژه انرژی‌برها از این ناحیه افزایش نمی‌یابد و در مجموع برای کلیت بازار مفید و موثر خواهد بود.

وی افزود: البته به‌طور طبیعی شرایط بودجه ای دولت سخت است و آمارهای قبلی و سیگنال های مخابره شده در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ بیانگر آن بود که شاهد رشد پلکانی افزایش نرخ حامل ها همچون بنزین و گازوییل و گاز و برق در سال ۱۴۰۲ خواهیم بود، اما اظهارنظر جدید موضوع دیگری را بیان می‌کند و شاید بتواند این‌گونه تعبیر کرد که اگر دولت مجبور شود با شیب کمتری نسبت به این موضوع اقدام کند.  

*اهرم رشد دلار نیمایی

ارزانی ادامه‌داد: در بازار سرمایه به‌ویژه در صنایع کامودیتی‌محور و صادراتی، اهرم رشد قیمت دلار نیمایی و فروش عالی شرکت‌ها در بدبینانه‌ترین سناریوی رشد حامل ها تا حدود زیادی اثر منفی را خنثی می‌کند و می تواند شرایط بازار را بهبود بخشد.  

کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند فعلی بازار، گفت: با توجه به ارزش معاملات خُرد ۱۰ روز گذشته بازار که میانگین سه‌هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار میلیارد تومان به ثبت رسید، برای شاخص کل محدوده‌های یک میلیون و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار واحد را پیش بینی می کنم.  

وی اضافه‌کرد: اکنون مهمترین ریسک بازار، ریسک سیستماتیک ناشی از التهابات سیاسی در فضای جامعه است که البته با توجه به حرکت رو به بالای دلار نیمایی و آزاد و انتظارات تورمی و پر شدن ظرف قیمتی و زمانی اصلاح بازار در کوتاه مدت با همان تاییدیه چاشنی ارزش معاملات بالا، حضور در بازار را برای سهامداران پر ریسک نمی‌بینم.

ارزانی در پایان تاکید کرد: آینده معاملات را در کوتاه‌مدت بازار به‌ویژه در صنایع پالایشی و خودرویی، بانکی و تک سهم‌های خاص رو به بالا و مثبت ارزیابی می‌کنم و می توان کماکان به یک رشد حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصدی تا پایان سال خوشبین بود که چارت های صنایع و لیدرهای بازار نیز ادامه این حرکت صعودی فعلی را نشان می دهند.

کد خبر 23708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =