زمان، به نفع بازار حرکت میکند؟  

یک کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه گفت: بازار سهام هفته منتهی به ۲۷ آبان را در حالی به پایان برد که در آخرین روز معاملاتی، با یک تعادل پایدار اما رو به مثبت همراه بود به شکلی که ۶۰درصد نمادها مثبت بودند اما بالغ بر ۲۵۰نماد در محدوده صفر تا یک درصد مثبت معامله شدند.

ولید هلالات، رییس هیات مدیره سبدگردانی اقتصادبیدار در گفت‌وگو با بیداربورس، در خصوص بازار گفت: بازار سهام هفته منتهی به ۲۷ آبان را در حالی به پایان برد که در آخرین روز معاملاتی، با یک تعادل پایدار اما رو به مثبت همراه بود به شکلی که ۶۰درصد نمادها مثبت بودند اما بالغ بر ۲۵۰نماد در محدوده صفر تا یک درصد مثبت معامله شدند.

او ادامه داد: رالی صعودی اخیر از هفتم آبان ماه آغاز شد و این‌ درحالی بود که کمترین ارزش معاملات خرد در ۲۷مهر در سطح ۱.۵همت ثبت شده بود حال آنکه در ۷ آبان ارزش معاملات به ۲.۷همت رسید. بیشترین ارزش معاملات طی این مدت، ۶همت بوده که باعث شد تا شاخص کل در ۱۷ آبان به بالای یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد برسد.

به گفته وی پس ازآن روز تاکنون، روند ارزش معاملات همواره نزولی بوده به شکلی است که میانگین ارزش معاملات یک هفته اخیر ۳همت و ارزش معاملات روز چهارشنبه ۲.۲همت و ارزش معاملات چهار هفته اخیر نیز به طور متوسط ۳همت است. این مساله نشان میدهد که برای تثبیت نرخ‌های فعلی، نیازمند تداوم ارزش معاملات در محدوده ۳همت هستیم و تنزل به ارقام کمتر آن را باید به عنوان یک پالس برای اصلاح دانست این درحالیست که شاخص کل طی ۷ روزکاری اخیر و پس ازآن ورود به کانال یک میلیون و ۴۰۰هزار واحدی، هرچند خود را در این محدوده حفظ کرده اما ارزش معاملات مداوم نزولی بوده و این مساله باعث شدکه برای تحقق یک رالی صعودی دیگر به دنبال یک محرک قوی باشیم.
 
شوک قوی یا گذر زمان ؟
 
هلالات با بیان اینکه بازار درهفته اخیر نشان داد که برای یک رالی صعودی دیگر نیازمند یک شوک قوی مثبت یا حداقل گذر زمان است، اظهار کرد: متغیرهای فعلی همچون اعتراضات مردمی، رویکرد غرب در مواجهه با جمهوری اسلامی درخصوص مساله هسته‌ای و اعتراضات، تحولات نرخ ارز در بازار آزاد و نیما، آمارهای اقتصادی چین و آمریکا و سیاست‌های فدرال رزرو طی هفته‌های اخیر نقش مهمی بازی کرده‌اند و امکان دارد با تشدید یک جریان، عاملی برای تحرک بااهمیت در بازار شوند. 
 

حقیقی‌ها حاضر به خرید سهام نشده‌اند 
 

به عقیده رییس هیات مدیره سبدگردانی اقتصادبیدار،  طی روزهای اخیر صندوق توسعه و تثبیت توانسته‌اند بازار را از پنیک‌های لحظه‌ای ناشی از تحولات سیاسی و اقتصادی دور نگه دارند، لذا جریان خروج پول حقیقی‌ها ضعیف مانده، در این راستا انتشار اوراق تبعی برای صندوق‌های درآمد ثابت می‌تواند بزرگترین مانع رشد بازار سهام در آینده را کنترل کند.

او اضافه کرد: نکته جالب اینکه خالص خروج پول حقیقی‌ها به صورت روزانه از بازار، از خردادماه تاکنون در محدوده ۲۰۰میلیارد تومان بوده و تحت هرشرایطی حقیقی‌ها به شکل مداوم حاضر به خرید سهام نشده‌اند و این مساله نشان میدهد که اشخاص حقیقی در بازار، دید سرمایه‌گذاری ندارند لذا مهمترین عاملی که باعث میشود تا بازار سهام بازده مناسب ندهد، رویکرد و نگاه سهامداران حقیقی به بازار است.  
 
سود ۵درصدی لبنی و دارویی
 
به عقیده وی با وجود سکون بازار در یک هفته اخیر اما صنایعی همچون لبنی، دارویی بالغ بر ۵ درصد بازده مثبت دادند و در مقابل بازده بانکی‌ها به همراه شرکت‌های فعال در زمینه بنادر و کشتیرانی ۳درصد منفی بود. پس از آن نیز اوره‌سازها و خودروسازان اندکی کاهش قیمت را تجربه کردند که برآیند آن کمتر از ۲درصد بود. سایر صنایع اما به طور کلی در محدوده بازدهی صفر حضور داشتند. 
 
انتظار برای رشد بهتر هموزن
 
هلالات با اشاره به اینکه کم‌بازده‌ترین صنایع بازار در طول یک ماه اخیر، کانی فلزی و آهن و فولاد بودند، خاطرنشان کرد: درحالیکه پالایشی‌ها و فلزات گرانبها در صدر جدول با بازده ۲۲درصد هستند. به لحاظ تحلیلی ازآن جهت که قیمت‌های جهانی تثبیت شده، امیدی به کنترل نرخ ارز نیست و از طرفی دلار نیما روند صعودی داشته و صنایعی نظیر پتروشیمی و فولادی بازده اندک در یک ماه اخیر داشته اند، محتمل است که بازار به این صنایع، اقبال نشان دهد اماتوجه کنیم که p.e صنایع متوسط و کوچک که باتورم، رشد درآمد دارند همچنان در محدوده مشابه پتروشیمی‌هاست، بنابراین بسیاری از سرمایه‌گذاران حقیقی انتظار دارند که شاخص هموزن بازده بهتری نسبت به شاخص کل داشته باشد. 

کد خبر 23722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =