امکان حذف معافیت مالیاتی صادراتی‌ها

به گفته یک کارشناس بازارسرمایه با توجه به کسری بودجه دولت و کاهش درآمدهای آن این احتمال وجود دارد که دولت بر روی برخی از شرکت‌ها دست گذاشته و برخی از معافیت‌ها را حذف کند. یکی از مواردی که ممکن است این اتفاق برایش رخ دهد یکسری معافیت‌های مالیاتی صادراتی است که میتواند تغییراتی در آن اتفاق بیفتد و برخی معافیت‌های مالیاتی که برای مناطق محروم و دور افتاده بود میتواند تغییر و تحولاتی در آن انجام شود و همچنین در بحث حقوق مالکانه معادن هم میشود فکر کرد.

پیمان شوریابی، تحلیلگر بازارسرمایه در رابطه با ریزش ۲۰ هزار واحدی اولین روزهفته به بیداربورس گفت: در خصوص این ریزش باید به دو عامل توجه داشت که مورد اول بحث اضافه شدن تحریم‌های بین‌المللی به کشور است، چرا که این شدت بخشیدن به تحریم‌های بین‌المللی موجب مبهم شدن دورنمای سرمایه‌گذاری در کشور می‎شود.

او اضافه کرد: جدای از اینکه این روزها به احیای برجام امیدی نیست، این تحریم‌ها ذاتا ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را افزیش داده و موجب می‌شود که سرمایه‌داران دیگر نقدینگی به بازار تزریق نکنند و همچنین با طلب بازدهی‌های بالا باعث پایین آمدن قیمت‌ها شوند.

*اورق ارزی رقیب جدید بازارسرمایه

وی در تشریح علت دیگر ریزش روز گذشته بازارسرمایه بیان کرد: اوراق ارزی را می‌توان علت دیگر ریزش بورس دانست چرا که این اوراق بانک مرکزی سرمایه‌گذاری خوبی محسوب می‌شود و به عبارتی از جذابیت بازار کاسته و پول‌های خرد را به خود جذب می‌کند و حتی ممکن است که گاها سهم‌ها فروخته شده و به سمت این اوراق حرکت کنند.

شوریابی با تاکید بر اینکه حمایت حقوقی‌ها از بورس در سهم‌های بزرگ انجام شده و اکنون نیز در حال انجام است، افرود: هرچند که نوسانات جزیی از ذات بازارسرمایه است اما فشار فروش روز گذشته بازار را می‌توان به دلیل خروج پول جهت سرمایه‌گذاری بر اوراق ارزی بانک‌مرکزی دانست.

*افزایش جذابیت بورس با کاهش ۸۰ درصدی مالیات

این تحلیلگر بازارسرمایه کاهش ۸۰ درصدی مالیات فروش سهام را اتفاق فوق‌العاده خوبی دانست و خاطرنشان کرد: این مهم باعث می‌شود که جذابیت بازار سهام افزایش پیدا کرده و با توجه به اینکه بازار سهام مکانی محسوب می‌شود که اقتصاد کاملا شفاف است این کاهش را می‌توان مزد این شفافیت برای سهامداران به حساب آورد.

به عقیده او این کاهش مالیات در میان‌مدت و بلندمدت تاثیر خود را بر روی بازار خواهد گذاشت و موجب افزایش حجم معاملات روزانه بورس خواهد شد.

*بررسی ریسک‌های بودجه ۱۴۰۲ برای بورس

وی در خصوص بودجه ۱۴۰۲ با اشاره به اینکه بودجه احتمالا به صورت سه دوازدهم تثبیت خواهد شد، اظهار کرد: افزایش نرخ خوراک در بودجه ۱۴۰۲ را با توجه به تاکید مسئولان مربوطه منتفی می‌دانم.

شوریابی ادامه داد: با توجه به کسری بودجه دولت و کاهش درآمدهای آن این احتمال وجود دارد که دولت بر روی برخی از شرکت‌ها دست گذاشته و برخی از معافیت‌ها را حذف کند.

به گفته این کارشناس بازارسرمایه یکی از مواردی که ممکن است این اتفاق برایش رخ دهد یکسری معافیت‌های مالیاتی صادراتی است که میتواند تغییراتی در آن اتفاق بیفتد و برخی معافیت‌های مالیاتی که برای مناطق محروم و دور افتاده بود میتواند تغییر و تحولاتی در آن انجام شود و همچنین در بحث حقوق مالکانه معادن هم میشود فکر کرد.

او افزود: از طرفی دیگر دولت می‌تواند بخشی از تراکنش‌ها و درآمدهایی که سیستم بانکی از محل کارمزد دارد را به عنوان عوارض، مالیات و ... برای خودش در نظر گرفته و درآمدی پایدار ایجاد کند.   

وی معتقد است در کوتاه‌مدت با توجه به تحریم‌ها و افزایش نسبتا آرام نرخ ارز شرکت‌های حقوقی برای آنکه از تورم مصون بمانند پول نقدشان را که در اوراق بدهی پارک شده به بازارسهام تزریق می‌کنند و این مهم موجب رشد پایدار بازاربورس تا مرداد و شهریور ماه سال آینده خواهد شد.

به گفته شوریابی در یکی دو هفته آینده بازار کف خودش را شناساسی میکند و سپس به روند خود ادامه خواهد داد و احتمالا کف شاخص عدد یک میلیون و ۳۶۰ الی  ۷۰ هزار واحد باشد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 23779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =