۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱
دلیل ریزش و صعود بورس چیست؟

به گفته یک کارشناس بازارسرمایه بالا بودن نرخ بهره، سخت‌گیری‌های بانک مرکزی نسبت به رشد نقدینگی و به عبارتی حرکات انقباضی، عدم وجود خوشبینی نسبت به بازار کامودیتی‌ها با توجه به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو چرا که بازارسرمایه ایران کامودیتی محور است و همچنین عدم رشد دلار نیمایی از عواملی بودند که موجب فروش‌های بسیار زیاد در بازارسهام و همچنین افت شدید قیمت سهام مختلف شده بودند. 

آرین مسگرپور، مدیر تحلیل و ارزش‌گذاری مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین در تشریح دلیل ریزش بورس در روزهای گذشته به بیداربورس گفت: بالا بودن نرخ بهره، سخت‌گیری‌های بانک مرکزی نسبت به رشد نقدینگی و به عبارتی حرکات انقباضی، عدم وجود خوشبینی نسبت به بازار کامودیتی‌ها با توجه به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو چرا که بازارسرمایه ایران کامودیتی محور است و همچنین عدم رشد دلار نیمایی از عواملی بودند که موجب فروش‌های بسیار زیاد در بازارسهام و همچنین افت شدید قیمت سهام مختلف شده بودند. 
او اضافه کرد: داده‌های منتشر شده فدرال رزرو و به وجود آمدن خوشبینی در بازارکامودیتی جهانی موجب رشد اندک کامودیتی‌ها شد و در کنار آن بالا رفتن دلار آزاد نیز رخ داد که در نتیجه آن شاهد روند صعودی بازار در روزهای اخیر بودیم. 

*نیاز بازار برای ادامه صعود چیست؟
به عقیده وی بازار برای ادامه دادن به این روند صعودی خود نیاز به این دارد که ارزش معاملات افزایش پیدا کرده و سرمایه‌گذاران جدیدی وارد بازار شودند که این مهم نیازمند تغییر برخی مولفه‌های بنیادی بازار از جمله وضعیت دلار نیمایی است. 
مسگرپور ادامه داد: دولت باید فکری به حال عدم توازن عرضه و تقاضای محدود شده در سامانه نیما بکند و به فکر یک راه حل برای کاهش فاصله دلار آزاد و نیما باشد.
مدیر تحلیل و ارزش‌گذاری مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین با اشاره به رشد اخیر قیمت دلار آزاد، بیان کرد: در ابتدا با رشد دلار آزاد خوشبینی نسبت به رشد دلار نیمایی به وجود آمد و کامودیتی بودن بازار ما باعث شد این خوشبینی درباره دلار نیما هم وجود داشته باشد که متاسفانه مکانیزم و شرایط فعلی موجود در این سامانه باعث شد روند خوشبینی از بین رفته و انتظارات سرمایه‌گذاران برآورده نشود. 

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 23878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =