دولت چاره‌ای جز افزایش نرخ انرژی ندارد

جلال‌الدین مهراردستانی با بیان اینکه اکنون با خروج آمریکا از مذاکرات برجامی و آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی توسط ایران و دیگر عوامل سیاسی و اقتصادی موجود در کشور دولت چاره‌ای جز فروش اوراق و کاهش یارانه‌های انرژی ندارد، تصریح کرد: این مهم باعث میشود دولت در لایحه بودجه سال آینده دست به افزایش نرخ حامل‌های انرژی بزند که این امر نیز موجب کاهش حاشیه سود شرکت‌ها و در نتیجه رکود در بازار سرمایه خواهد شد.

جلال‌الدین مهراردستانی، تحلیلگر کارگزاری بانک رفاه کارگران درخصوص علت افول و نزول این روزهای شاخص کل به بیدار بورس، گفت: افزایش نرخ بهره بدون ریسک که از مهرماه شروع شده در کنار ادامه بی‌اعتمادی مردم به بازار سرمایه و مسائل سیاسی داخلی و احتمال افزایش تنش‌های سیاسی خارجی، ریسک‌پذیری را در بین فعالان بازار کاهش داده است.

وی در رابطه با تنش‌های سیاسی این روزهای کشور، اظهار کرد: این عوامل سبب شده تا نگاه کوتاه‌مدت به بازار شود که در این حالت وجود شرایط نوسانی در بازار دور از ذهن نیست.

** کاهش مالیات فروش سهام به تنهایی برای رشد بازار کافی نیست

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تصویب کاهش ۸۰ درصدی مالیات  فروش سهام و تاثیر آن بر معاملات بازار سرمایه، اظهار کرد: هر چند این موضوع یک عامل مثبت قلمداد می‌شود ولی در زمان افول به تنهایی نمی‌تواند سبب جذب سرمایه به بازار شود اما در کنار سایر عوامل حمایتی میتواند موثر واقع شود.

 مهراردستانی ادامه داد: با این حال کاهش مالیات فروش سهام می‌تواند نوسانگیری در بازار را تسهیل کند و به نوبه خود سبب افزایش نقد شوندگی شود.

** دولت چاره‌ای جز افزایش نرخ انرژی ندارد
وی با اشاره به تهدیدهای موجود در لایحه بودجه ۱۴۰۲ که متوجه بورس خواهد شد، توضیح داد: فروش نفت، اخذ مالیات، فروش اموال دولتی، فروش اوراق و کاهش یارانه‌های انرژی از ابزارهای دولت برای تامین بودجه هستند که با توجه به خروج آمریکا از مذاکرات برجام و آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی توسط ایران، نمی‌توان انتظار فروش قابل توجه نفت را داشت و اخذ مالیات نیز به علت نبودن زیر ساخت‌های لازم عموما بودجه مورد انتظار را پوشش نخواهد داد و فروش اموال دولتی نیز با موانع بروکراتیک همراه است.

به عقید مهراردستانی بنابراین دو راهکار فروش اوراق و کاهش یارانه‌های انرژی، در دسترس‌ترین ابزار دولت برای پوشش بودجه در سال آینده خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد:  دولت بخاطر احتمال بروز نارضایتی امکان کاهش یارانه‌های مستقیم انرژی تحویلی به مردم (نظیر بنزین، آب و برق خانگی) را ندارد و بنابراین چاره‌ای جز افزایش نرخ انرژی کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی نخواهد داشت که سبب کاهش حاشیه سود شرکت‌های بورسی و ارزش بنیادی آن ها خواهد شد.

** اوراق فروشی ادامه دارد

وی با اشاره به اینکه دولت از برنامه فروش اوراق عقب است و پیش‌بینی می‌شود به منظور پوشش کسری بودجه تا پایان سال اقدام به فروش حجم قابل توجهی اوراق کند، تصریح کرد: این امر منجر به افزایش نرخ بهره و عامل فشار بر بازار سهام خواهد بود.

مهراردستانی اضافه کرد: از طرفی بیمه کردن سهام صندوق‌های درآمد ثابت توسط صندوق تثبیت بازار، به نوعی کف‌سازی برای بازار و عدم تمایل سازمان بورس به پایین‌تر رفتن شاخص کل را نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: تورم و افزایش نرخ دلار نیز به عنوان یک عامل مثبت برای بازار مطرح است و اخیرا دولت برای پوشش کسری بودجه اقدام به برداشت بیشتر از صندوق توسعه ملی کرده که با توجه به عدم دسترسی به منابع دلاری این صندوق در بانک‌های خارجی، این کار معادل چاپ پول و افزایش تورم می‌باشد.

وی ادامه داد: با وجود حمایت‌های صورت گرفته در بازار، وجود ریسک‌های کلان سیاسی و اقتصادی پیرامون بازار سرمایه، بازار را با عدم قطعیت‌های فراوان و فشار عرضه مواجه ساخته است که طی ماه‌های باقی مانده تا پایان سال بنظر می‌رسد با رشد چشمگیری مواجه نخواهیم بود.

به گفته مهراردستانی در صورت عدم رخداد اتفاق قابل توجه سیاسی و باتوجه به ارزندگی بازار بنظر می‌رسد شاخص کف‌سازی مناسبی را انجام داده است.

** دلار ۴۰ هزار تومانی در آینده نزدیک

به عقیده این کارشناس بازار سرمایه نرخ بنیادی قیمت دلار در هر سال به اندازه اختلاف تورم ایران و آمریکا افزایش خواهد داشت.

وی با فرض اینکه تورم آمریکا برای امسال ۸ درصد و تورم ایران ۵۰ در نظر گرفته شود، گفت: ارزش بنیادین دلار باید در پایان سال۴۲ درصد بیشتر از اول سال باشد و به نظر می‌رسد در حال حاضر قیمت بنیادی دلار در محدوده ۴۰ هزار تومان باشد.

مهراردستانی در پایان گفت:  دولت فعلا با عرضه ارزهایی که از فروش نفت به دست آورده نرخ را توانسته پایین‌تر از مقدار واقعی نگه دارد ولی این موضوع همیشگی نخواهد بود و قیمت دلار در آینده افزایش خواهد یافت.

کد خبر 23915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =