ارزیابی گزارش آبان شرکت ها و پیش بینی کف سازی شاخص بورس

کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی گزارش آبان شرکت ها و متغیرهای موثر، پیش بینی کرد شاخص بورس در سطح ۱.۲۵ تا ۱.۳ میلیون واحدی، کف‌سازی معتبری داشته باشد.

به گزارش بیداربورس، نیما میرزایی درباره وضعیت های روزهای اخیر بازار سهام با انتشار مطلبی با عنوان "بوی بهبود از آبان" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: گزارش‌های آبان ماه شرکت‌ها در یک نگاه عمومی وضعیت مناسب و رو به رشدی در سودسازی نشان می‌دهد. برخی از گروه‌ها از جمله فلزات و قندی که بصورت سنتی در ماه‌های نیمه دوم سال ‌رشد سودآوری دارند در گزارش‌های آبان وضعیت بهتری داشتند و انتظار می‌رود روند فعلی در ماه‌های آینده هم با توجه به وضعیت کلی متغیرهای اثرگذار، صعودی باشد.

از عوامل داخلی می‌توان به نرخ دلار نیما اشاره کرد که در دو ماه اخیر حدود ‌هزار تومان رشد قیمتی داشت و به کانال بالاتری آمد و مدتی هم در کانال ۲۸‌ هزار تومان معامله شد. این موضوع بطور طبیعی و مستقیم روی سودسازی شرکت‌های دلاری و صادراتی بازار سهام که بیش از دو سوم بازار را شامل می‌شوند، اثرگذار است.

متغیر مهم بعدی قیمت‌های جهانی است که در یک ماه گذشته وضعیت صعودی داشتند و به‌جز نفت که مقداری اصلاح‌ قیمت داشت، سایر کامودیتی‌ها از جمله مس و سایر فلزات وضعیت نسبتا مناسبی داشتند و بعضا حتی رشد کردند و این موضوع در صورت‌های مالی شرکت‌های دلاری بطور خاص اثر گذاشت.

انتظار می‌رود گزارش‌های ماهانه‌ای که برای شرکت‌های بزرگ ‌بر روی کدال مخابره خواهد شد، مناسب باشد. در گروه‌های‌ ریالی نیز خودرویی ها در کانون توجه معامله‌گران بوده و انتظار می‌رود در شرکت‌های اصلی این گروه گزارش‌های مطلوبی و کاهش زیان‌ دیده شود. با توجه به اینکه در ماه آبان عرضه‌ها در بورس‌کالا برای فروش خودرو شدت گرفت این موضوع به مرور آثار را در صورت‌های مالی نشان خواهد داد.

البته باید انتظار داشت در ماه‌های آینده با افزایش حجم عرضه خودروها در بورس‌ کالا، اثرات جدی‌تری در صورت‌های مالی شرکت‌ها مشاهده و احتمال می‌رود برخی از آنها وارد مرز سودسازی شوند. بازار از جنبه‌های مختلف ریسک‌هایی دارد. این ریسک‌ها نه‌تنها در ابعاد داخلی بلکه در ابعاد خارجی و متغیر های جهانی نیز وجود دارد اما در نگاه کلان احتمال می‌رود شاخص‌کل بورس در محدوده‌های ابتدای آبان و سطح ۱.۲۵ تا ۱.۳ میلیون واحد کف‌سازی معتبری داشته باشد به انضمام اینکه سازمان بورس طرح مناسبی برای بیمه سهام سبدهای کمتر از ۱۰۰‌ میلیون‌ تومان داد که ۵۰۰‌ هزار نفر از آن استقبال کردند.

مجموع این موضوعات در کنار جاماندگی بازار سرمایه از سایر بازارهای دارایی نشان می دهد کف بازار سرمایه در عدد اوایل آبان بسته شده و نمی‌توان وزن زیادی به احتمال ریزش بیش از آن داد. با گزارش‌های نسبتا رو به‌رشد شرکت‌های مختلف و ادامه مسیر سودسازی منتج از تورم داخلی می‌توان خوشبین بود بازار سهام می‌تواند روند متعادل و رو به‌رشدی را در چشم‌انداز میان‌مدت داشته باشد.

کد خبر 23942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =