کالابرگ الکترونیک در راه است؟

یارانه یا سوبسید، به نوعی از کمک مالی گفته می‌شود که از سوی دولت به یک تجارت یا بخش اقتصادی پرداخت می‌شود. نوع دیگر یارانه کمک‌هایی است که از سوی دولت برای افزایش رفاه حال مردم به کالا و یا خدمات ارائه شده از سوی دولت به مردم داده می‌شود تا رفاه عمومی جامعه افزایش یابد.

به گزارش بیداربورس از نیمه دوم سال ۱۳۸۹ و با تصویب مجلس شورای اسلامی پرداخت یارانه‌ها به صورت نقدی و به حساب هر خانوار با نرخ ۴۵۵۰۰ تومان آغاز شد.

اوایل امسال احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اعلام کرده که یارانه نقدی از ۴۵ هزار تومان به ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

۷۷ میلیون نفر از جمعیت کشور که گیرنده انواع یارانه در دولت‌های قبل بوده‌اند، این مبلغ را دریافت کردند که به ۳۰ درصد جمعیت کشور یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و ۶۰ درصد جمعیت نیز یارانه ۳۰۰ هزار تومانی تعلق گرفت و ۱۰ درصد نیز بی نیاز از دریافت یارانه هستند.

گزارش عملکرد بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در زمینه پرداخت «یارانه نقدی خانوار» و «اجرای طرح یارانه معیشتی خانوار» به ترتیب ۱۰۷ درصد و ۱۳۱ درصد مصارف برآورد شده محقق شد و بیش از ۸۳.۵ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی در سال گذشته پرداخت شده است.

کدام کشورها یارانه نقدی پرداخت می‌کنند؟

کشور

میزان یارانه

عربستان

ماهانه دو هزار ریال عربستان

کویت

سالانه ۵۰ هزار دلار

عراق

۲۵ هزار دینار

لهستان

۵۰۰ لهستانی

آمریکا

افراد با درآمد کمتر از ۷۵ هزار دلار : ۱۲۰۰ دلار

زوج‌های با درآمد کمتر از ۱۵۰ هزار دلار: ۲۴۰۰ دلار

به ازای هر کودک: ۵۰۰ دلار

فرانسه

این کشور به جای یارانه نقدی به اقشار ضعیف، برای هر کودک (بعد از دومین) مبلغی معادل ۸۲.۵۲ یورو و پس از آن نیز یک مکمل خانوادگی از ۱۶۹.۸۷ یورو تا ۲۳۷.۸۹ یورو برای هر خانواده ای که سه فرزند یا چند فرزند زیر ۲۱ سال داشته باشند ، پرداخت می کند.

برزیل

در این کشور ابتدای هر سال، یک رقم درآمدی به‌عنوان «خط فقر» به‌طور رسمی اعلام می‌شود. رقم خط فقر، به شکلی اعلام می‌شود که تقریبا ۲۵ ٪ کم‌درآمدتر از جمعیت کشور، مشمول دریافت یارانه نقدی شوند. کلیه خانوارهایی که خودشان اعلام کنند درآمدشان از رقم رسمی «خط فقر» کمتر است، می‌توانند یارانه نقدی دریافت کنند.

کالابرگ الکترونیکی چیست؟

یارانه اعتباری یا کارت یارانه‌ای که تحت عنوان کالابرگ الکترونیکی به مردم تعلق خواهد گرفت مانند یارانه نقدی نیست، بلکه در کارت افراد اضافه می‌شود و آن‌ها می‌توانند از طریق آن کالا خریداری کنند.

بر این اساس قرار است همان کارت ‌بانکی که افراد با آن یارانه می‌گیرند به کالابرگ الکترونیکی تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ ها سهمیه‌ی کالاهای اساسی ‌خود را دریافت کنند‎‎.

تفاوت کالابرگ و کوپن

کالابرگ الکترونیکی تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.

این تصمیم دولت به منظور اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی و حذف ارز ترجیحی که به کالاهای اساسی اختصاص یافته است.

تصمیم حذف ارز ترجیحی و تخصیص آن به مردم از مدت ها قبل از سوی دولتمردان مطرح بود و رفته رفته اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی کاهش یافت تا اینکه دولت ابراهیم رئیسی تصمیم به اصلاح ارز ترجیحی گرفت.

کالا برگ الکترونیک از چه زمانی راه‌اندازی می‌شود؟

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اعلام کرده که اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی طی روزهای آینده به طور آزمایشی در یکی از استان‌های جنوبی کشور آغاز می‌شود.

او همچنین گفته که به محض اینکه این طرح به طور آزمایشی برای کل مردم این استان با موفقیت اجرا شود، می‌توان برای کل کشور نیز آن را تعمیم داد.

به گفته مسئولین این طرح مشکلی از نظر تامین منابع ندارد، و منابع آن از طریق نظام یارانه که ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان است، تامین مالی می شود بنابراین سوالی که پیش می آید این است که علت تاخیر در راه‌اندازی این پروژه چیست؟

باتوجه به اینکه یارانه نقدی به ۷۷ میلیون نفر پرداخت می‌شود لازم است دولت از آماده بودن زیرساخت‌های فنی آن به قدر کافی مطمئن شود.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 23969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =