اشتباهات بودجه ۱۴۰۱ را تکرار نکنید

یک کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه با توجه به تحریم‌های متعدد خارجی و وضعیت نرخ‌های جهانی کامودیتی‌ها به عنوان بستر اصلی تحقق درآمد صادراتی، پیش‌بینی می‌شد که شعار حمایت از تولید و بورس در مقام عمل توفیق چندانی پیدا نکند، گفت: با این وجود تلاش‌ها از سوی مسئولان و فعالان بازار سرمایه جهت جلوگیری از تحمیل هزینه‌های بیشتر بر فعالیت‌های تولیدی شرکت‌های بورسی ادامه دارد و امیدواریم دولت در بودجه پیشنهادی سال آینده عملکردی مشابه سال گذشته نداشته باشد و منافع بلندمدت را قربانی منافع کوتاه مدت نسازد چرا که مشکلات موجود در صنایع معدنی و فلزی و پتروشیمی‌ها در صورت تداوم می‌تواند به معضلی بزرگ در سالیان آینده تبدیل گردد .

حسن حسین‌نیا، کارشناس و مدرس بازارسرمایه در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه به بیداربورس گفت: افت کامودیتی‌ها و به ویژه نفت در روزهای گذشته توانست تا حدودی صنایع وابسته در بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد و از سوی دیگر رفت و برگشت شاخص کل به محدوده یک میلیون و چهارصدهزار واحدی که با رشد نسبی حجم و ارزش معاملات همراه بود برای حمله به گارد بالاتر نیازمند تحریک و افزایش ارزش معاملات است.

به گفته او در کنار عوامل یاد شده ریسک‌های سیستماتیک و عملکرد محتاطانه فعالان بازارسرمایه به ویژه حقوقی‌ها را نیز می توان مزید علت دانست.

*پیروی بازار از گروه خودرو

وی با بیان اینکه در روزهای آتی حرکت شاخص از عملکرد گروه خودرویی پیروی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در صورت عبور گروه خودرویی از مقاومت پیش‌رو می‌توان کلیت بازار را نیز همسو با آن‌ها روئیت کرد و البته گروه پالایش هم به عنوان شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز در محدوده حساسی قرار دارند که علی رغم بنیاد خوب برای رشد قیمتی به تحریک تقاضا و حمایت حقوقی‌ها نیاز دارند .

به عقیده حسین‌نیا شاید بتوان شرایط حال حاضر بازار را در امتداد نبود اراده کافی جهت عملیاتی کردن مفاد ۱۰ بند اعلامی اخیر سازمان بورس ارزیابی کرد .

*کاهش مالیات فروش، هدایت نقدینگی به سمت بورس نیست

این کارشناس بازارسرمایه کاهش ۸۰ درصدی مالیات فروش سهام را اقدامی مفید در جهت حمایت از بازار سرمایه دانست و افزود: انتظار می‌رود این کاهش مالیات به بخش‌های دیگر کارمزد معاملات نیز تسری یابد چرا که کاهش کارمزد خرید و فروش اوراق بهادار مطالبه‌ای واقعی است.

او ادامه داد: در شرایط حاضر که مشکل بازار سرمایه جریان نقدینگی ورودی است باید به تسهیل چرخش نقدینگی به سمت بورس پرداخته شود و مشوق‌های لازم جهت آن ایجاد گردد که با نگاهی به نرخ بازدهی اوراق با درآمد ثابت می‌توان بر مغایر بودن آن گواهی داد، پس در مقام عمل نمی‌توان کاهش مالیات فروش را به مثابه تزریق و هدایت نقدینگی قلمداد کرد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تحریم‌های متعدد خارجی و وضعیت نرخ‌های جهانی کامودیتی‌ها به عنوان بستر اصلی تحقق درآمد صادراتی، پیش‌بینی می‌شد که شعار حمایت از تولید و بورس در مقام عمل توفیق چندانی پیدا نکند، گفت: با این وجود تلاش‌ها از سوی مسئولان و فعالان بازار سرمایه جهت جلوگیری از تحمیل هزینه‌های بیشتر بر فعالیت‌های تولیدی شرکت‌های بورسی ادامه دارد و امیدواریم دولت در بودجه پیشنهادی سال آینده عملکردی مشابه سال گذشته نداشته باشد و منافع بلندمدت را قربانی مطامع کوتاه مدت نسازد چرا که مشکلات موجود در صنایع معدنی و فلزی و پتروشیمی‌ها در صورت تداوم می‌تواند به معضلی بزرگ در سالیان آینده تبدیل گردد .

حسین‌نیا همچنین بیان کرد: باورمندی به گاو شیر ده بودن شرکت‌های بزرگ تولیدی کشور بدون توجه به لزوم تعریف طرح‌های توسعه و رفع مشکلات آتی آن به پاشنه آشیل صنعت و تولید تبدیل شده است.

*بورس تغییر خاصی نخواهد کرد

این مدرس بازارسرمایه در پیشبینی روند بورس برای کوتاه مدت اظهار کرد: بازار سرمایه در ‌کوتاه مدت و با فرض ثابت بودن متغییر عملکرد حقوقی‌ها همانند هفته‌های گذشته دچار تغییر خاصی نخواهد شد و صرفا بر گروه‌های پر خبر مانند خودروسازها و شرکت‌های کوچک که با ورود پول هوشمند مواجه هستند تمرکز خواهد داشت.

او ادامه داد: رشد قیمتی شرکت‌های بزرگ با ورود نقدینگی سنگین و حمایت قوی از سمت حقوقی‌ها و سهامداران عمده آن‌ها میسر خواهد بود، زیرا همانگونه که گفته شد مشکل این روزهای بازار شرایط بنیادی نیست بلکه ریسک‌های سیستماتیک و عدم اعتماد و عملکرد نهادهای بازار همچون بازارگردان و حقوقی‌ها در کنار سیاست‌گذار نظام بانکی هست که با شرایط فعلی نرخ بازده اوراق بدهی و درآمد ثابت ، سرمایه گذاری در تولید را کم رونق می سازد .

به عقیده وی عملکرد ناهماهنگ و نامتوازن بازارهای رقیب در بیش از دو سال گذشته نشان دهنده نگرش بخشی به اقتصاد و تمرکز بر بخش هایی از آن است.

*دلار به کدام سو خواهد رفت؟

حسین‌نیا با بیان اینکه رشد دلار در سال‌های گذشته و حتی چند هفته اخیر علی رغم حساسیت‌های موجود می‌تواند متاثر از داده‌های بنیادی باشد، اظهار کرد تورم موجود در اقتصاد با وجود رصد روند دلار توسط بانک مرکزی و سیاست‌های انقباضی آن توانسته در کانال قیمتی فعلی جا خوش کند، پس با نگاهی بی طرفانه و واقع بینانه می‌توان روند رشد نرخ دلار را با شیب ملایم همچنان مفروض دانست مگر اینکه شرایط خاص در کشور به وجود آید .

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 23976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =