تنوع صنایع، بورس ایران را قوی کرد

ساسان الله‌قلی گفت: بورس ایران قوی است چراکه در مقایسه با بورس‌های دیگر از لحاظ تنوع صنایع، قابل مقایسه با آن‌ها نیست. در سال ۹۹ اتفاقات خوبی برای بورس کشور نیفتاد اما از آن سال تاکنون شرکت‌های بورسی با افزایش سودآوری بالایی مواجه بودند و سهامداران بسیاری را از بازار منتفع و شرکت‌های خوبی هم به بورس افزوده شدند. بنابراین بورس ایران با توجه به شاکله شرکت‌هایی که دارد، انکارناپذیر بوده و دوره آن تمام نشده است.

به گزارش بیداربورس، ساسان الله‌قلی، مدیرعامل سبدگردان سورنا با بیان اینکه بورس ایران قوی است چراکه در مقایسه با بورس‌های دیگر از لحاظ تنوع صنایع، قابل مقایسه با آن‌ها نیست، به بورسان گفت: خوشبختانه سطح شفافیت بورس کشور به صورت مداوم در حال افزایش و ساختار آن به سمت بهتر شدن در حال حرکت است.

وی افزود: در سال ۹۹ اتفاقات خوبی برای بورس کشور نیفتاد اما از آن سال تاکنون شرکت‌های بورسی با افزایش سودآوری بالایی مواجه بودند و سهامداران بسیاری را از بازار منتفع و شرکت‌های خوبی هم به بورس افزوده شدند. بنابراین بورس ایران با توجه به شاکله شرکت‌هایی که دارد، انکارناپذیر بوده و دوره آن تمام نشده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ هیچ وقت نمی‌توان بازار سرمایه را با بازاری چون مسکن مقایسه کرد، چراکه بازار ملک یک بازار سنتی است و میزان عرضه و تقاضا در آن بالانس نبوده و همچنین نقدشوندگی در این بازارها بالا نیست. این در حالی است که نقدشوندگی یکی از ارکان بازار سرمایه است.

الله‌قلی به مسائلی که بازار سرمایه با آن دسته‌وپنجه نرم می‌کند اشاره کرد و افزود: نرخ بهره، کسری بودجه دولت و نگاه کوتاه مدت، معضل بزرگی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود؛ چرا که بازار نسبت به نرخ بهره حساسیت دارد و با وجود کسری بودجه و بحث تورم، افزایش نرخ بهره درست نیست.

این کارشناس بازار سرمایه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را یک اتفاق مثبت در کشور عنوان کرد و گفت: ورود خودرو به بورس کالا و سیمان از جمله اتفاقات مثبتی است که فضا را برای کشف قیمت واقعی و حذف قیمت‌گذاری دستوری گسترده‌تر می‌کند.

مدیرعامل سبدگردان سورنا بر این باور است که فاصله نرخ نیما با نرخ بازار آزاد نیز چالش‌های زیادی به دنبال دارد که بهتر است این اختلاف قیمتی برداشته شده و به یک نقطه بهینه برسد.

کد خبر 25051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =