تورم در آلمان طی ۲ سال آینده بالا باقی می‌ماند

بانک مرکزی آلمان هشدار داد حتی تعیین سقف قیمت برای گاز و برق هم نمی‌تواند تورم را از محدوده دو رقمی پایین‌تر بیاورد و طبق گفته کارشناسان اقتصادی، تورم طی دو سال آینده در همین سطح بالا باقی می‌ماند.

 به گزارش بیداربورس به نقل از رویترز، مونیکا شنیتزر، مدیر شورای کارشناسان اقتصادی آلمان در روز شنبه گفت با توجه به این‌که شرکت‌های آلمانی افزایش هزینه‌های خود را به مصرف‌کنندگان منتقل می‌کنند و در برخی موارد در این کار زیاده‌روی هم می‌کنند، تورم در آلمان تا ۲ سال دیگر در همین سطح بالا باقی می‌ماند.

 حمله روسیه به اوکراین قیمت مواد غذایی و انرژی را در آلمان افزایش داده و باعث بالا رفتن تورم با بالاترین سرعت از اوایل ۱۹۵۰ شده‌است. قیمت مصرف‌کننده در این کشور ۱۱.۳ درصد در نوامبر افزایش داشت.

 بانک مرکزی آلمان هشدار داد حتی تعیین سقف قیمت برای گاز و برق هم نمی‌تواند تورم را از محدوده دو رقمی پایین‌تر بیاورد.

 شنیتزر گفت تورم در ۲۰۲۴ هم یکی از مشکلات کشور خواهد بود و شاید پس‌از آن شاهد بازگشت تورم به محدوده ۲ درصد باشیم.

 وی گفت هیچ نگرانی‌ درمورد افزایش دستمزدها در صنایع شیمیایی و فلزات ندارد، چون کارگران این صنایع با افزایش دستمزدی پایین‌تر از نرخ تورم موافقت کرده‌اند. نگرانی اصلی در مورد قیمت برق است و دولت باید فوراً زمینه فعالیت ۳ نیروگاه هسته‌ای دیگر را دو تا سه سال بیشتر از زمان تعیین‌شده فراهم کند.

 بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا قصد داشت تولید برق هسته‌ای را تا پایان سال جاری میلادی متوقف کند، اما دولت در ماه اکتبر تصمیم گرفت فعالیت ۳ نیروگاه باقی‌مانده را با توجه به بحران انرژی به‌وجودآمده تا ماه آوریل ادامه دهد. برخی اعضای دولت آلمان تمایل به طولانی‌تر کردن عمر نیروگاه‌ها دارند.

کد خبر 25131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =