تحلیل بنیادی و تکنیکال غچین

در ایران سالیانه ۵.۵ میلیون تن گوجه فرنگی تولید می شود که از این مقدار حدود ۲.۵ میلیون تن گوجه فرنگی پروسس می‌شود. تولید رب گوجه فرنگی در کشور بالغ بر ۷۷۲ هزار تن است. ایران در سال‌های مختلف از ۳۰ تا ۱۱۵ هزار تن رب گوجه فرنگی صادر و در این زمینه دارای رتبه ۷ جهان می‌باشد.

به گزارش بیداربورس در ایران سالیانه ۵.۵ میلیون تن گوجه فرنگی تولید می شود که از این مقدار حدود ۲.۵ میلیون تن گوجه فرنگی پروسس می‌شود. تولید رب گوجه فرنگی در کشور بالغ بر ۷۷۲ هزار تن است. ایران در سال‌های مختلف از ۳۰ تا ۱۱۵ هزار تن رب گوجه فرنگی صادر و در این زمینه دارای رتبه ۷ جهان می‌باشد.

بیشتر محصول رب ایران به کشورهای آسیای میانه، روسیه، عراق، افغانستان و کشورهای همسایه صادر می‌شود. مجتمع کشت و صنعت چین چین در آبان‌ماه سال ۱۳۵۳ به صورت شرکت سهامی خاص در مشهد تاسیس شد. در سال ۱۳۵۶ این شرکت کار خود را با تولید رب گوجه فرنگی، انواع کمپوت و آب گوجه فرنگی، آبمیوه و سس کچاپ را آغاز نمود.

*اطلاعات کلی شرکت

تحلیل بنیادی و تکنیکال غچین

*عملکرد شرکت

سال مالی شرکت منتهی به خرداد می باشد که در سال مالی گذشته با فروش حدود ۱۲ هزار تن انواع محصولات توانست به فروش ۳۴۳ میلیارد تومانی دست یابد و همچنین در فصل اول سال مالی جدید ( تابستان ۱۴۰۱) نیز با فروش ۴۱۶۰ تنی انواع محصولات به فروش ۱۷۶ میلیارد تومانی رسید که تقریبا ۵۰ درصد کل فروش سال مالی گذشته می باشد که سود هر سهم در این دو دوره به ترتیب ۱۱۰۰ و ۵۲۷ ریال بوده است.

*نرخ فروش

بر اساس تصمیمات جلسه ستاد تنظیم بازار کشور، از آبان سال گذشته دو محصول کنسرو ماهی تن و رب گوجه فرنگی مشمول قیمت‌گذاری پیشینی شده، این در حالی است که قیمت مواد اولیه و سایر هزینه‌ها افزایش داشته است. قیمت‌گذاری دستوری برای این دو محصول با افزایش هزینه تمام شده تولید، مورد انتقاد تولیدکنندگان قرار گرفته است، آن‌ها قیمت‌گذاری دستوری را زمینه ساز زیان تولیدکننده، از دست رفتن رقابت، کاهش کیفیت و افزایش تخلفات می‌دانند. لذا در اوایل آذر امسال پس از پیگیرهای بسیار تولیدکنندگان، وزارت جهادکشاورزی با حذف قیمت دستوری این دو محصول موافقت کرد.

*بهای تمام شده

حدود ۹۵ درصد بهای تولید شرکت را مواد مصرفی و مابقی را سربار و دستمزد تشکیل می دهد که عمده مواد مصرفی را نیز رب فله و گوجه تشکیل می دهد و سایر مواد مصرفی نیز شامل مواد بسته بندی می باشد.

*سهامداران

تحلیل بنیادی و تکنیکال غچین

*مفروضات و توضیحات

  • تولید و فروش بر اساس بودجه شرکت و روند تولید سال های گذشته پیش بینی شده است به اینصورت که برای ۹ ماهه باقیمانده سال مجموعا ۱۲۴۰۰ تن شامل  ۹۰۰۰ تن انواع رب بسته بندی، ۱۷۰۰ تن کنسرو، ۷۰۰ تن مربا و ۱۰۰۰ تن شوریجات و برای سال مالی منتهی به خرداد ۱۴۰۳ مجموعا ۱۶۶۰۰ تن شامل ۱۳۰۰۰تن انواع رب بسته بندی، ۱۹۰۰ تن کنسرو، ۷۰۰ تن مربا و ۱۰۰۰ تن شوریجات .
  • تورم و رشدِ دستمزد ۴۵ درصد
  • نرخ فروش برای ۷ ماهه باقیمانده منتهی به خرداد ۱۴۰۲ نسبت به نرخ آبان ۲۰ درصد رشد و برای سال منتهی به خرداد ۱۴۰۳ نیز ۲۰ درصد رشد در نظر گرفته شده است.
  • عمده مواد  مصرفی رب فله و گوجه می باشد که برای پیش بینی نرخ آن از نسبت تاریخی استفاده شده است. (حدود ۷۰ درصد نرخ فروش کنسرو)
  • درصد تقسیم سود ۲۰%

*صورت سود و زیان و تحلیل حساسیت 

تحلیل بنیادی و تکنیکال غچین

تحلیل تکنیکال غچین 

*شکست خط روند نزولی 

تحلیل بنیادی و تکنیکال غچین

براساس نمودار نماد غچین، قیمت موفق به شکست خط روند نزولی شده  که بارها در شکست آن ناموفق بوده است. نکته مثبت اینجاست که قیمت با حجم معاملاتی مناسبی توانسته خط روند نزولی را بشکند که به اعتبار این شکست افزوده است. در حال حاضر قیمت در تلاش برای عبور از سطح مقاومتی ۱۲۰۰ تومان است که در صورت شکست آن می‌تواند به اهداف قیمتی بالاتری دست یابد.

*تحلیلگر بنیادی: مجتبی رضایتی 

*تحلیلگر تکنیکال: علی حیدری 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =