تضاد منافع بورس با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی

یک کارشناس بازارسرمایه خطاب به مسئولین گفت: وقتی به صورت دستوری در یک اقتصاد تورمی گرفتار رکود و با شرایط خاص تحریمی یک عدد را به عنوان مرجع و هدف اعلام می‌کنید، باید بدانید که نتیجه‌ای به جز تجربیات قبلی بانک مرکزی را کسب نخواهید کرد و در صورت عدم موفقیت در کسب آن، می‌توان روزهای بدی را متصور شد و به بیان دیگر اگر تابوی دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بازار نیما بشکند تابوی خیلی چیزهای دیگر هم خواهد شکست؛ در واقع شما عاقبت خود را به دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی گره زدید .

حسن حسین‌نیا، کارشناس و مدرس بازارسرمایه در بررسی تاثیر تثبیت دلار نیما روی قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بر بازارسرمایه به بیداربورس گفت: با توجه به رشد اخیر نرخ دلار و انتظارات شکل گرفته در بازارسرمایه جهت اصلاح رو به بالای نرخ دلار نیمایی، موجی از تقاضا برای افزایش قیمت سهام دلاری شکل گرفت.

*تضاد منافع بورس با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی

او ادامه داد: با توجه به تثبیت دستوری نرخ دلار نیمایی در عدد ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان می‌توان این بخش از سخنان آقای‌رئیس‌کل را در تضاد با منافع و خواست اهالی بورس ارزیابی کرد؛ چرا که این امر دست کم برای کوتاه مدت می‌تواند تاثیر منفی بر بورس داشته باشد.

*تثبیت نرخ ارز نیمایی به سود و ضرر چه گروه‌هایی است؟

به عقیده وی بیشترین آسیب از تثبیت نرخ ارز نیمایی، دامن صنایع پتروشیمی و فولادی را خواهد گرفت، البته باید در نظر داشته باشیم که این مهم می‌تواند برای شرکت‌هایی که خرید مواد اولیه آن‌ها از بورس‌کالا و فروششان در بازار آزاد یا با نرخ گذاری غیردستوری است، مطلوب باشد.

*سیاست‌های فرزین ترمز دلار را می‌کشد؟

حسین‌نیا در پاسخ به این سوال که آیا سیاست‌های رئیس ‌جدید بانک مرکزی می‌تواند قیمت دلار را کنترل کند، بیان کرد: اگر چنانچه هدف‌گذاری تثبیت نرخ ارز با عملکرد دستوری و حراج ذخایر ارزی صورت بگیرد، می تواند در کوتاه مدت موجب ایجاد جو روانی عرضه و عقب‌نشینی تقاضا شود اما نکته مهم عبور از تثبیت نرخ ارز و حصول ثبات اقتصادی است که البته ثبات از کانال سیاستگذاری درست می‌گذرد نه قیمت گذاری دستوری.

این کارشناس بازارسرمایه خطاب به مسئولین گفت: وقتی به صورت دستوری در یک اقتصاد تورمی گرفتار رکود و با شرایط خاص تحریمی یک عدد را به عنوان مرجع و هدف اعلام می‌کنید، باید بدانید که نتیجه‌ای به جز تجربیات قبلی بانک مرکزی را کسب نخواهید کرد و در صورت عدم موفقیت در کسب آن، می‌توان روزهای بدی را متصور شد و به بیان دیگر اگر تابوی دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بازار نیما بشکند تابوی خیلی چیزهای دیگر هم خواهد شکست؛ در واقع شما عاقبت خود را به دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی گره زدید .

*دلار ۲۳ هزار تومانی در بودجه

او در بررسی دلار ۲۳ هزار تومانی در بودجه ۱۴۰۲ عنوان کرد: به طور حتم تعیین نرخ برابری ارز با ریال بر مبنای برآورد هزینه‌های دولت و درآمدهای مالیاتی و صادراتی و... است تا ترازنامه دولت تکمیل و تراز شود اما با توجه به مولفه‌های موجود و البته نرخ معاملاتی دلار نیمایی کمی ابهام در تجزیه و تحلیل بودجه پیشنهادی سال آینده وجود دارد که با بررسی آن در کمیسیون تخصصی مجلس جزئیات آن بیشتر مشخص خواهد شد.

*امکان تثبیت دلار نیمایی در محدوده ۲۹ هزار تومان

وی در پیشبینی قیمت دلار نیمایی تصریح کرد: باتوجه به اینکه تا پایان سال زمان کمی مانده نرخ دلار نیمایی امکان تثبیت قیمت در محدوده ۲۹ هزار تومان را خواهد داشت اما پیش‌بینی وضعیت بازار با توجه به ابهام موجود و همچنین تمرکز بانک مرکزی بر بازار نیمایی کار آسانی نخواهد بود .

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =