اثر تغییر رئیس بانک مرکزی بر بورس و بازارهای رقیب

کارشناس بازار سرمایه اثر تغییر رئیس بانک مرکزی و سیاست تعیین دلار نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی بر بورس و بازارهای رقیب را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.

به گزارش بیدار بورس، محمد خبری‌ زاد بعد از تغییر رئیس بانک مرکزی و اعلام برنامه های جدید محمدرضا فرزین با انتشار متنی با عنوان "بازار سرمایه با سیاست‌های جدید چه می‌کند؟ " در دنیای اقتصاد اعلام کرد: طی چند روز، تغییر رئیس بانک مرکزی و سیاست‌های اعلامی موضوع روز است. در ابتدا باید نگاهی به سیاست‌ها داشت و سپس تاثیر را در بازارهای مختلف بررسی کرد.

تاکید فرزین بر این است که نرخ دلار در سامانه نیما همان رقم ۲۸۵۰۰ تومان تعیین شود و این همان نرخی است که شروع رقابت در سامانه نیما انجام می‌شود. کالاهایی که مشمول دریافت دلار نیمایی می‌شوند همان کالاهای اساسی مانند دارو، گندم، برنج، سویا و روغن هستند که قبلا ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گرفتند و حالا قرار است به آنها ارز نیمایی تخصیص داده شود. همچنین به کالاهای دیگر برای واردات، احتمالا در بازار توافقی ارزی با نرخ بالاتر تخصیص داده شود.

ابتدا همه فکر می‌کردند دلار ۲۸۵۰۰ تومانی نرخ ثابتی است و تمام شرکت‌ها از جمله پالایش و پخش و شرکت‌های پتروشیمی و فولادی باید با این نرخ ثابت دلار را در نیما عرضه کنند. اما طبق شنیده‌ها موضوع این‌گونه نیست. کف قیمت، ۲۸۵۰۰ تومان است و عرضه و تقاضا در سامانه نیما تعیین‌کننده نرخ اصلی است. یعنی اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد بازار روی آن نرخ در سامانه نیما رقابت می‌کند و ممکن است نرخ‌ها به ۳۲ و ۳۳ هزار تومان هم برسد.

این موضوع از افق فاجعه‌باری که کلیت افراد بازار سرمایه‌ای‌ها داشتند کمی فاصله دارد. احتمالا در روزهای آینده توسط بانک مرکزی  این‌چنین شفاف‌سازی‌ صورت گیرد که نرخ نیما برای محصولات و کالاهای اساسی بصورت رقابتی از پایه ۲۸۵۰۰ تعیین می‌شود. اما باید دید عرضه و تقاضایی که داخل سامانه وجود دارد با هم همخوانی دارند یا نه.

اتفاقی که در بازار دیروز دلار افتاد این بود که دلار در بازار آزاد به ۴۰۵۰۰ تومان رسید و در بازار توافقی ۳۸ به ۳۹ هزار تومان تغییر کرد و  به ۳۷۵۰۰ تومان کاهش یافت. اما باید دید این عرضه و تقاضا چطور پیش می‌رود. اگر دورنمای سیاسی بهبود پیدا کند احتمالا تقاضای ارز کمی کمتر شود و به این شکل قیمت‌ها در بازار ارز و سکه و خودرو افت بیشتر خواهند یافت.

ولی فعلا دورنمای سیاسی وجود ندارد. در دورنمای اقتصادی تغییری در بحث عرضه و تقاضا وجود ندارد و عرضه‌ای مازاد بر عرضه‌های روزهای گذشته نخواهیم داشت. احتمالا همین روند تقاضای فعلی با همین ارز محدود ادامه پیدا کند و قیمت دلار و مشتقات مثل سکه چندان جای افت نداشته باشند.

احتمالا در این مسیر اصلاح صورت گیرد تا این روند صعودی شدید به آرامش برسد و بعد از آن اصلاح اگر اتفاق خاصی در زمینه سیاسی رخ ندهد روند صعودی در پی گرفته شود. دیروز بازار طلا هم به دلیل افت قیمت دو هزار تومانی دلار در بازار آزاد با کاهش روبرو بود و سکه در کانال ۱۸میلیون تومان معامله می‌شد.

خودرو نیز قطعا به دنبال پایین آمدن دلار در بازار با مقداری افت روبرو بود اما بیشترین اثر منفی در بازار سرمایه بود که صبح دیروز شاخص بورس تقریبا سه‌ درصد افت داشت اما در کل خریدار محکمی در بازار وجود داشت. بعد از اینکه از سوی برخی دوستان آگاه موضوع نرخ دلار نیمایی شفاف‌سازی شد، تقاضا در بازار دیده شد. اما شاید یکی دو روز آینده نیز باید صبر کرد و دید روند کاری تیم جدید بانک مرکزی در حوزه ارزی چگونه خواهد بود، زیرا مهم‌ترین موضوع، مباحث ارزی است. نرخ بهره شاید فعلا در اولویت کاری مدیران نباشد.

بازار سرمایه نیز احتمالا در یکی دو روز آینده منتظر می‌ماند تا ببیند سیاست‌های فرزین و تیم اجرایی جدیدش به کدام سمت می‌رود و بعد از آن تصمیم می‌گیرد. اتفاق چندان خاصی در بازار دلار را شاهد نخواهیم بود؛ یعنی اصلاحاتی که در بازار دلار انجام می‌شود شاید یک استراحت موقت باشد و قیمت دلار تا حد ۳۸ یا ۳۹ هزار تومان باشد و بعد دوباره اگر بحث توافق سیاسی و برگشت به برجام وجود نداشته باشد ادامه روند صعودی دلار را شاهد خواهیم بود. چون موتور چاپ پول روشن است و از این لحاظ تغییری وجود نداشته که امید داشت وضعیت بهتر شود.

بازار سرمایه نیز یکی دو روز بعد از این رشد خوب نه به‌ شدت این‌ روزها اما احتمالا بعد از اصلاح تقرییا ۱۰درصدی نمادهای بزرگ، کم‌کم به روند مثبت بر می‌گردد. فعلا نکته نگران‌کننده‌ای در بازار نیست. ارزش معاملات بالا است و قفل نشده که نکته بسیار مهمی بود. خریدار پای بازار ایستاد و به نظر می‌رسد چندان خطری فعلا احساس نمی‌شود.

کد خبر 25290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =