افزایش ارزش جایگزینی؛ محرکی برای افزایش P/E بورس

احسان مرادی گفت: با توجه به افزایش ارزش جایگزینی‌ها، احتمال افزایش نسبت P/E بازار سرمایه هم وجود دارد.

به گزارش بیدار بورس، احسان مرادی کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت فعلی بورس بیان کرد: افزایش قیمت سهام شرکت‌های بورسی از دو منظر "افزایش ارزش جایگزینی" و "افزایش سودآوری" قابل بررسی است.

وی اضافه کرد: طبیعتاً چون بخش عمده‌ای از دارایی‌ها و ماشین‌آلات شرکت‌های بورسی در معرض تورم بوده، ارزش جایگزینی این شرکت‌ها هم رشد کرده است. از سوی دیگر، باید به این نکته توجه کرد که درآمد شرکت‌های بورسی صادرات محور با توجه به رشد محدود نرخ ارز در سامانه نیما و با توجه به اختلاف قابل توجه نرخ ارز در سامانه نیما با نرخ های بازار آزاد، متناسب با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد رشد نکرده است.

مرادی ادامه داد: البته با در نظر گرفتن افزایش شکاف بین نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد، احتمال تعدیل نرخ‌ها در سامانه نیما نیز وجود دارد. اما توجه داشته باشید که واردات کالاهای اساسی با ارز نیمایی صورت می‌گیرد و با افزایش نرخ ارز در سامانه نیما، قیمت اقلام خوراکی هم افزایش خواهد یافت و شاید این تعدیل، با احتیاط صورت بگیرد. به هر حال با توجه به افزایش ارزش جایگزینی‌ها، احتمال افزایش نسبت P/E بازار سرمایه هم وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به رشد ۲۵ درصدی شاخص کل هم‌وزن و رشد ۷ درصدی شاخص کل بورس از ابتدای سال جاری، در رابطه با دلیل اقبال بیشتر سهم‌های کوچک و متوسط بازار، اظهار کرد: فرآیند بازارگردانی سهام در قیمت‌های پایین‌تر موجب شده حجم قابل توجهی از سهام در اختیار بازارگردان سهم‌های بزرگ بازار باشد. شاید یکی از دلایل اقبال سهم‌های کوچکتر بازار، نگرانی‌های سهامداران بابت احتمال عرضه سهام توسط بازارگردان سهم‌های بزرگ باشد. اگر در این خصوص شفاف‌سازی لازم صورت بگیرد و برای عرضه این سهام برنامه‌ریزی شود، حتماً معاملات بهتری در بازار شاهد خواهیم بود.

منبع: سنا
کد خبر 25316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =