پاکستان از چنگال تورم گریخت؟

تورم پاکستان در ماه دسامبر ۲۰۲۲ به بالای ۲۴ درصد رسید.

به گزارش بیداربورس به نقل از پاکستان نیوز، اداره آمار پاکستان (PBS) گزارش کرد که در میان افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی، تورم سالانه مبتنی بر شاخص قیمت مصرف ‌کننده (CPI) در ماه دسامبر ۲۰۲۲ از مرز ۲۴ درصد بالاتر رفت.

بر اساس داده‌ها، تورم ماهانه در دسامبر به ۲۴.۵ درصد در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته یعنی ۱۲.۳ درصد رسید.

تورم ماهانه در دسامبر ۰.۵ درصد نسبت به نوامبر ۲۰۲۲ افزایش یافت که در آن زمان ۰.۸ درصد ثبت شده است.

تورم سالانه شاخص قیمت مصرف ‌کننده در مناطق شهری در دسامبر ۲۰۲۲ به ۲۱.۶ درصد افزایش یافت که در مقابل ۱۲.۷ درصد ماه دسامبر ۲۰۲۱ است. بر مبنای ماهانه، این تورم در دسامبر ۲۰۲۲ به ۰.۳ درصد در مقایسه با افزایش ۰.۴ درصدی در ماه قبل و افزایش ۰.۳ درصدی در دسامبر ۲۰۲۱ رسید.

علاوه بر این، تورم سالانه شاخص قیمت مصرف ‌کننده در مناطق روستایی در دسامبر ۲۰۲۲ به ۲۸.۸ درصد افزایش یافت که در برابر افزایش ۲۷.۲ درصدی در ماه قبل و ۱۱.۶ درصدی در دسامبر ۲۰۲۱ قرار دارد همچنین تورم ماهانه به ۰.۷ در دسامبر ۲۰۲۲ افزایش یافت که در مقایسه با افزایش ۱.۳ درصدی در ماه قبل و کاهش ۰.۵ درصدی در دسامبر ۲۰۲۱ است.

هفته گذشته، پیش‌بینی وزارت دارایی نشان داد که تورم در سال مالی جاری بین ۲۱ تا ۲۳ درصد باقی خواهد ماند.

برای سال مالی ۲۰۲۳، رشد اقتصادی به دلیل ویرانی‌های ناشی از سیل احتمالا کمتر از هدف بودجه باقی می‌ماند. ترکیب رشد کم، تورم بالا و سطوح پایین ذخایر ارزی رسمی چالش‌های کلیدی برای سیاست‌گذاران هستند.

پاکستان در چند ماه گذشته در چنگال تورم بالای دهه‌ها بوده است اما افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه سپتامبر از ۲۷.۲ درصد  ماه آگوست به ۲۳.۲ درصد کاهش یافت.

کد خبر 25385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =