گشایش انبار و نماد معاملاتی سیمان اصفهان

بورس کالا از گشایش انبار و نماد معاملاتی سیمان تیپ ۲ سیمان اصفهان برای انجام معاملات ناپیوسته گواهی سپرده کالایی به روش گشایش و با استفاده از سازوکار حراج تک قیمتی خبر داد.

به گزارش بیدار بورس و به نقل از کالاخبر، در جدیدترین اطلاعیه مدیریت بازارهای مالی بورس کالای ایران آمده است: انبار سیمان تیپ ۲ (کیسه ۵۰ کیلوگرمی) شرکت سیمان اصفهان فعال شده و از دوشنبه هفته آینده ۱۹ دی نماد مربوط به آن (سیتیپ۲ن۴۲) گشایش یافته و آماده انجام معاملات است.

انبار شرکت سیمان اصفهان در استان اصفهان، اتوبان ذوب آهن، شهر ابریشم، بلوار الغدیر واقع شده است.

براساس آمار، از ابتدای سال جاری تا هفته منتهی به ۹ دی، در مجموع ۴۲۰ میلیون و ۲۹۷ هزار گواهی سپرده سیمان معادل ۴۲۰ هزار و ۲۹۷ تن سیمان دست به دست شد و ارزش نزدیک ۳۰۴ میلیارد و ۹۴۴ میلیون تومانی را رقم زد.

** استقبال خریداران از اوراق سیمانی

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد از ابتدای راه اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان در ۹ آبان ۱۴۰۰ تا پایان اسفند سال گذشته، در مجموع ۱۵۵ میلیون و ۷۷۶ هزار گواهی سپرده سیمان معادل ۱۵۵ هزار و ۷۷۶ تن محصول به ارزش ۹۰ میلیارد و ۲۸۷ میلیون تومان دست به دست شد.

** جزییات معاملات گواهی سپرده سیمان

برای انجام معاملات گواهی سپرده سیمان، حداقل و حداکثر خرید ۱۰ تا ۱۰۰ تن بود و هر گواهی سپرده سیمان معادل یک کیلوگرم سیمان است. به این ترتیب هر فردی که تمایل به خرید دارد باید حداقل ۱۰ هزار گواهی معادل ۱۰ تن سیمان و حداکثر ۱۰۰ هزار گواهی معادل ۱۰۰ تن سیمان تیپ ۲ پاکتی سفارش خرید ثبت کند. هر نماد نیز امکان خرید بیشتر از ۱۰۰ تن را ندارد و انجام معاملات در این روش با همان کد سهامداری مقدور است.

مبنای قیمت در این روش قیمت روز قبل سیمان در بازار فیزیکی بورس کالاست که با محدوده نوسان مثبت و منفی ۵ درصد در بازار گواهی کشف می‌شود.

معاملات گواهی سپرده سیمان که در روزهای دوشنبه و سه شنبه انجام می‌شود از ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۳:۳۰ به صورت پیش گشایش انجام و پس از آن، معاملات به صورت تک قیمتی و ناپیوسته انجام می‌شود؛ به این معنا که خریدار در دو هفته مهلت دارد، محصول را از انبار کارخانه تحویل بگیرد.

خریداران باید بدانند گواهی سپرده سیمان بازار ثانویه ندارد و مانند سایر گواهی سپرده‌های کالایی که معاملات در آنها به صورت پیوسته است، نیست و کسانی که خرید سیمان انجام داده‌اند، حتما باید نسبت به تحویل از فروشنده و حمل سیمان اقدام کنند.

گشایش انبار و نماد معاملاتی سیمان اصفهان

کد خبر 25450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =