ارقام معیشتی در لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ از یارانه تا تعیین حداقل حقوق

واکاوی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد دولت برای حمایت از معیشت مردم در سال آینده برنامه‌هایی جدی در نظر گرفته است.

به گزارش بیدار بورس، کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ هفته گذشته تقدیم مجلس شد. با توجه به تصمیم مجلس مبنی بر تقدیم ارسال لایحه برنامه هفتم توسعه بر لایحه بودجه، دولت ناچار به ارسال لایحه بودجه به صورت دو مرحله‌ای شد. در مرحله اول هفته گذشته کلیات لایحه به مجلس تقدیم شد و جزئیات آن نیز طی روزهای آتی ارسال می‌شود.

اطلاعات رسیده به خبرنگار اقتصادی ایرنا از کلیات لایحه بودجه نشان می‌دهد دولت برای حمایت از معیشت مردم در سال آینده برنامه‌هایی جدی در نظر گرفته است.

**۳۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی برای سال آینده

در لایحه بودجه ۱۴۰۲ علاوه بر تأمین ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، دولت در جهت حمایت از سفره مردم، ۱۰۴ هزار میلیارد تومان هم برای یارانه نان در نظر گرفته است؛ از سوی دیگر با کاهش تعرفه گمرکی نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از چهار درصد به یک درصد، گام دیگری برای حمایت از معیشت مردم برداشته شده است.

**۲ میلیارد دلار برای واردات خودرو

دولت برای تنظیم بازار خودرو به عنوان یکی از درخواست‌های امروز مردم، پیش‌بینی واردات دو میلیارد دلار، خودروی خارجی کرده که در صورت موافقت مجلس و با توجه به رشد تولید داخل شاهد تنظیم و متعادل شدن قیمت‌ها در این بازار باشیم.

**۷ میلیون تومان؛ حداقل حقوق کارمندان

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ رشد ۲۰ درصدی ضریب حقوق در حکم کارگزینی شاغلین و بازنشستگان را در نظر گرفته است. البته منابع این رشد در بودجه دیده شده تا با کسری بودجه، فشارهای تورمی از این ناحیه به مردم وارد نشود؛ بر این اساس حداقل حکم حقوق کارکنان به میزان ۷ میلیون تومان افزایش می‌یابد و حقوق تا سقف ۷ میلیون تومان از مالیات معاف خواهد بود. البته حق عائله‌مندی و حق اولاد هم به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داشت.

منبع: ایرنا
کد خبر 25476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =