بورس، پنیک نمیشود

به گفته رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار ارزش معاملات بازار در دومین هفته از دی ماه به طور متوسط درهر روز ۷.۶همت بود. ارزش معاملات هر هفته نسبت به هفته قبل صعودی بوده به شکلی که در هفته‌های اخیر به ترتیب ۳.۳، ۴.۱، ۴.۸ و نهایتا ۶.۸همت ثبت شده است.

ولید هلالات، رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار در خصوص روند بازار سرمایه به بیداربورس گفت: ارزش معاملات بازار در دومین هفته از دی ماه به طور متوسط درهر روز ۷.۶همت بود. ارزش معاملات هر هفته نسبت به هفته قبل صعودی بوده به شکلی که در هفته‌های اخیر به ترتیب ۳.۳، ۴.۱، ۴.۸ و نهایتا ۶.۸همت ثبت شده است. به لحاظ جریان ورود و خروج پول توسط حقیقی‌ها تحولات مهمی را شاهد هستیم. تقریبا در دوسال گذشته هر زمان که بازار متعادل یا اندکی منفی بوده، شاهد خروج پول توسط اشخاص حقیقی بوده‌ایم. نکته بااهمیت اینجاست که طی روزهای اخیر (و به طور مثال چهارشنبه) علیرغم منفی شدن بازار و احتمال اصلاح قیمتی، ورود پول توسط اشخاص حقیقی اتفاق افتاد. هرچند که از مجموع ۵روز معاملاتی هفته منتهی به ۱۴ دی ماه، سه روز خروج پول اتفاق افتاد اما عموم سهم‌ها پس از اندکی کاهش قیمتی، توسط اشخاص حقیقی حمایت شدند ضمنا همچنان در روزهای منفی، ارزش معاملات مطلوب است. هم‌اکنون میتوان گفت که کاهش ارزش معاملات سهام و حق تقدم، مادامی که بیشتر از ۵همت در روز باشد، فضای بازار آماده حرکت رو به بالا پس از یک اصلاح خواهد بود.
 
*افزایش فعالیت کدهای معاملاتی 
او ادامه داد: مساله مهم دیگر، افزایش فعالیت روزانه کدهای معاملاتی است. در حالی طی ماه‌های اخیر به طور معمول ۳۰۰هزار کد معاملاتی در دو طرف خرید و فروش حضور داشتند، این رقم حالا به ۴۵۰هزار کد در روز رسیده است. نکته مهم اینجاست که در روز چهارشنبه علیرغم آنکه ارزش معاملات ۶ همت بود و کمتر از متوسط هفته ثبت شد اما ۴۶۵هزار کد حقیقی اقدام به خرید و فروش سهام کردند که نشان میدهد همچنان امیدوار به رشد بازار پس از یک دوره اصلاح احتمالی هستند.
 
*شانس اندک ریزش بازار  
به عقیده وی اکنون فضای بازار سهام یک تفاوت اساسی با ماه‌های قبل دارد. این تفاوت اساسی را میتوان در عنصر ترس، تبیین کرد. به بیان دیگر فضای بازار پس از یک روز منفی سنگین، پنیک نمی‌شود و این مساله نشان می‌دهد که هرچند فعالین بازار ریزش‌های سنوات اخیر را به یاد دارند اما احتمال و شانس اندکی به ریزش قیمت می‌دهند و به منفی‌ها، برچسب اصلاح می‌زنند.
 
*آشفتگی در درون دولت 
هلالات با بیان اینکه با این اوصاف تنها ریسک اصلی بازار، تحولات سیاسی و اقدامات دولتی است، گفت: با تغییر رئیس بانک مرکزی و اعلام سیاست‌های مرتبط با ارز بازار نیما، موجی از التهاب در بازارها به راه افتاد. حالا نیز بحث‌هایی وجود دارد مبنی بر تغییرات گسترده‌تر در تیم اقتصادی. هرچند که تغییر وزیر اقتصاد که لقب جراح اقتصادی دولت را داشت، از سوی سخنگوی دولت تکذیب شد اما تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه، آن هم در آستانه بررسی بودجه در مجلس، نشان از وضعیت آشفته در درون دولت دارد. نه‌تنها تیم اقتصادی دولت منسجم نیست، بلکه از اساس تیم اقتصادی دولت مشخص نیست تا چه زمانی بر سرکار باشد و طبعا برای جامعه‌ای که مهمترین مشکل آن بحث اقتصاد است، این یک سردرگمی خواهد بود. همین مساله به عدم کاهش قیمت ارز و تمایل به خروج سرمایه دامن می‌زند.
 
*چالش‌های کووید در چین  
 رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار در خصوص وضعیت بازار جهانی، تصریح کرد: شاهد بازگشایی بازارها هستیم. مهمترین مساله این است که چین چگونه بتواند با مشکلات ناشی از کووید، مواجه شود. قفل کردن اقتصاد، یک مشکل داشت و حالا بازگشایی آن و موج کرونا، هزاران مشکل. اصلی‌ترین ریسک این است که موج کرونای چینی به سایر کشورها سرایت کند و یا کشورها با بستن مرزهای خود بر روی چین، حجم فعالیت‌ها را کاهش دهند که این مساله به نفع بازارهای جهانی، نخواهد بود.
 
*گزارش‌های نه چندان دلچسب پاییزی 
او در پایان عنوان کرد: در خصوص صنایع و گزارش‌های ماهانه، بانکی‌ها هرچقدر که در مهر، عملکرد ضعیفی داشتند، حالا در آذر آن را جبران کرده‌اند. صنایع غذا، دارو، سیمان، کاشی، کانی غیرفلزی و نظایر آن که به اندازه تورم شاهد رشد درآمد هستند نیز طبعا پاییز خوبی پشت سر گذاشته‌اند. در خصوص صنایع صادرات‌محور و وابسته به اقتصاد جهانی، باید توجه کنیم که پاییز سال ۱۴۰۰، یکی از گرم‌ترین و سودسازترین فصول تاریخ برای کامودیتی‌ها بود. طبعا با رکودی که در پاییز ۱۴۰۱ در سطح اقتصاد جهانی داشتیم، گزارش‌های فصلی جذاب نخواهد بود با این حال نرخ‌های فروش در آذر و دی ماه به شدت صعودی است و نوید یک زمستان گرم را می‌دهد. در خصوص این صنایع باید دید، بازار بر اساس اطلاعات گذشته سهام را می‌فروشد یا به امید اطلاعات مثبت آینده، خریدار خواهد بود اما به هر حال آمادگی گزارش‌های نه چندان دلچسب را در صنایع کامودیتی محور و دلاری داشته باشید هرچند که در زمستان، گزارش‌های بسیار مثبتی از همین صنایع خواهیم داشت. 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =