تحلیل بنیادی و تکنیکال "دشیمی"

شرکت شیمی دارویی داروپخش، بخش عظیمی از تولید مواد اولیه کشور را بر عهده دارد از جمله تـولید بیش از ۲۴۰ قلم از مواد دارویی موثر و شیمیایی، قریب بـه تمـام ملزومات مـورد نیاز بسته‌بندی دارویی و بیش از ۵۰ درصد از مواد دارویی موثره مورد نیـاز صنعت. شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ و شش ماهه اول منتهی به شهریور ۱۴۰۱ به ترتیب فروش حدود ۴۳۰ و ۲۶۶ میلیاردی داشته که فروش در دوره شش ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۰ درصدی داشته است. تحول اصلی شرکت در پاییز و بعد از افزایش نرخ های ناشی آزاد سازی ارز ۴۲۰۰ رخ داده است.

به گزارش بیداربورس شرکت شیمی دارویی داروپخش، بخش عظیمی از تولید مواد اولیه کشور را بر عهده دارد، از جمله داروهای انسانی دامی، پلت از این دسته مواد دارویی نیز می‌باشند. در شرایط وقوع بحران نه تنها امکان حذف دارو از سبد عرضه به مردم مقدور نمی باشد، بلکه مصرف آن به صورت تصاعدی افزایش می یابد. بدین لحاظ و به سبب اهمیت حرکت در مسیر خود کفایی و قطع وابستگی در تأمین مواد موثر دارویی از اواسط دهه ۶۰ چند شرکت جهت تولید مواد اولیه دارو تأسیس گردید. پس از یک دوره کوتاه مدت از اواسط دهه ۷۰ بــا سیاستهای حمایتی مناسب دولت شرکت های خصوصی متعددی در زمینه تولید مواد موثره دارویی بـه این جمع پیوستند .ایـن شرکتها در حال حاضر علاوه بر تـولید بیش از ۲۴۰ قلم از مواد دارویی موثر و شیمیایی، قریب بـه تمـام ملزومات مـورد نیاز بسته‌بندی دارویی بیش از ۵۰ درصد از مواد دارویی موثره مورد نیـاز صنعت داروسازی داخلی را تامین می کنند .بـا تـوجه بـه اینکه مواد تولیدی دارو این صنعت با نظام سلامت جامعه سروکار دارد و بیماران در شرایط نیاز جسمانی از تولیدات آنها بهره می برند، متعهد است. مستمراً در افزایش کیفیت محصول مطابق با استانداردهای ابلاغی ملی و بین المللی تلاش نمایند تا ضمن اخذ رضایت دائم مصرف کنندگان، امکان ورود مواد دارویی بی کیفیت تهیه شـده در شرایط غیر استاندارد ازکشورهای خـارجی مسدود گردد.

عمده فروش شرکت را محصولات آنتی بیوتیکی تشکیل می دهد. % ۲۰ تولید مواد اولیه کشور را شرکت شیمی دارویی داروپخش در اختیار دارد، که این سهم قابل توجه در صنعت داروسازی ایران می باشد.بیش از ۶۰ نوع مواد شیمی دارویی در این شرکت تولید و ۱۵ نوع مواد اولیه دارو در حال توسعه و دست یابی می باشند.

تحلیل بنیادی و تکنیکال "دشیمی"

*عملکرد شرکت

شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ و شش ماهه اول منتهی به شهریور ۱۴۰۱ به ترتیب فروش حدود ۴۳۰ و ۲۶۶ میلیاردی داشته که فروش در دوره شش ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۰ درصدی داشته است. تحول اصلی شرکت در پاییز و بعد از افزایش نرخ های ناشی آزاد سازی ارز ۴۲۰۰ رخ داده است.

*سهامداران

سهامدار عمده دشیمی، شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین است که حدود ۷۶ درصد مالکیت شرکت را بر عهده دارد.

*نرخ فروش

نرخ های فروش محصولات با توجه به هزینه های تولید، تورم، نرخ ارز و بطور کلی متاثر از بهای تمام شده محصولات از سوی سازمان غذا و دارو ابلاغ می شود که عمده شرکت های دارویی در پاییز افزایش نرخ های قابل توجهی داشته اند.

*بهای تمام شده

بهای تمام شده تولید شرکت متشکل از ۷۰ درصد مواد مستقیم مصرفی، ۱۰ درصد دستمزد و ۲۰ درصد سربار می باشد. تقریبا حدود ۹۰ درصد مواد مصرفی شرکت وارداتی می باشد که با نرخ دلار نیما محاسبه می شود.

*مفروضات

میزان تولید و فروش برای شش ش ماهه دوم سال برابر با شش ماهه اول و برای سال مالی ۱۴۰۲ با ده درصد درنظر گرفته شده است. 

نرخ فروش محصولات برای ادامه سال برابر با نرخ ماه اخر و برای سال ۱۴۰۲ ،۱۰ درصد رشد در نظر گرفته شده است.که البته افزایش نرخ فروش با توجه به افزایش بهای تمام شده متناسب با نرخ دلار و حاشیه سود تاریخی شرکت لحاظ شده است.

نرخ مواد اولیه داخلی متناسب با تورم و نرخ مواد اولیه وارداتی متناسب با رشد دلار نیما رشد داده شده است.

دلار نیما برای ماه‌های باقیمانده سال ۳۰ هزار تومان و برای سال مالی آینده ۴۰ هزار تومان لحاظ شده است.

 تورم و رشد دستمزد ۴۵ درصد 

مالیات ۲۲ درصد 

تقسیم سود ۸۰ درصد

*صورت سود و زیان

تحلیل بنیادی و تکنیکال "دشیمی"

*تحلیل حساسیت

تحلیل بنیادی و تکنیکال "دشیمی"

تحلیل تکیکال دشیمی 
*قیمت در سقف کانال

تحلیل بنیادی و تکنیکال "دشیمی"

 براساس نمودار نماد دشیمی، قیمت به سقف کانال خود رسیده است و اسیلاتورهایی مانند RSI و Stochastic در ناحیه اشباع خرید هستند که حاکی از خریدهای هیجانی در سهم و البته بازار است. لذا با توجه به رشد شارپی که وجود داشته است، می‌توان انتظار داشت که قیمت پس از کمی اصلاح و افت به اهداف بالاتری دست یابد.

تحلیلگر بنیادی: مجتبی رضایتی 
تحلیلگر تکنیکال: علی حیدری 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =