قادری: نرخ ارز آزاد را می‌توان کاهش داد

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با این پیش بینی که ثبات در بازار ارز به وجود می آید، گفت: با توجه به اینکه حجم مبادلات در ارز غیرنیمایی عدد قابل توجهی نیست، دولت می تواند با تزریق ارز در بازار، نرخ ارز آزاد را کاهش دهد منتها نباید این تزریق‌ها هم چشم بسته و کورکورانه باشد که متقاضیان ارز را در گاوصندوق خانه بگذارند.

به گزارش بیداربورس جعفر قادری در ارزیابی از تحولات بازار ارز گفت: برخی از مجموعه ها مثل پتروشیمی ها و واحدهایی که از رانت یارانه دولتی استفاده می کنند، باید ارز خود را در سامانه نیما بفروشند؛ ثبات قیمت در سامانه نیما منجر به مشخص شدن وضعیت تولیدکننده، صادرکننده و واردکننده می‌شود تا بر مبنای آن بتواند نرخ‌هایش را تنظیم کند.

وی افزود: برای سایر مصارف؛ باید افرادی که ارز خریداری کرده مکلف به سپرده گذاری ارزی شده و یا اینکه با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، اطلاعات مربوطه در اختیار سازمان مالیاتی قرار گرفته تا در صورتی که ارزش افزوده ای برای خریدار داشته، فرد مالیات آن را پرداخت کند. در این صورت دیگر کسی به سمت بازار ارز نرفته و تقاضا به شکل سفته بازی و سوداگری نخواهد بود؛ برای طلا، مسکن و خودرو هم به این شکل عمل می‌شود که نتیجه آن حرکت نقدینگی به سمت بازار بورس و یا سپرده گذاری ریالی و ارزی است.

قادری اضافه کرد: ما در طرح تامین مالی هم به دنبال این هستیم که سپرده گذاری ارزی به شکل وثیقه استفاده شود و بر مبنای این وثیقه امکان اعطای تسهیلات ریالی و سرمایه ثابت و سرمایه در گردش وجود داشته باشد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در واکنش به تصمیم اخیر رییس جدید بانک مرکزی برای تثبیت نرخ دلار در سامانه نیما بیان کرد: در صورتی ثبات در بازار ارز به وجود می آید که به غیر از مبادلات مربوط به تامین نیازهای جامعه، بقیه موارد از طریق بازار متشکل ارزی پوشش داده شده تا صادرکننده و دارندگان ارز، در آن جا ارز آورده و از آن طریق ارز خود را تامین کنند؛ در این صورت امکان کنترل نرخ ارز وجود دارد.

وی در پایان با بیان اینکه می‌توان نرخ ارز آزاد را کاهش داد، گفت: با توجه به اینکه حجم مبادلات در ارز غیرنیمایی عدد قابل توجهی نیست، دولت می تواند با تزریق ارز در بازار، نرخ ارز آزاد را کاهش دهد منتها نباید این تزریق ها هم چشم بسته و کورکورانه باشد که متقاضیان ارز را در گاوصندوق خانه بگذارند؛ اگر کسی قصد خریداری ارز دارد باید سپرده گذاری کرده یا اینکه ارز، مصرفی باشد.

منبع: ایسنا
کد خبر 25600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =