دلار ۶۰ هزار تومانی تا پایان سال ۱۴۰۲

عضو هیات مدیره شرکت پارسینا انرژی در پیشبینی قیمت دلار اظهار کرد: دلار در کوتاه‌مدت و حتی تا پایان سال یک مقدار استراحت خواهد کرد و در محدوده  ۴۰ هزار تومان تا سقف ۴۵ هزار تومان خواهد بود اما در سال آینده روند صعودی می‌گیرد و در صورت ثبات شیوه فعلی حکمرانی دلار آزاد تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۶۰ هزار تومان خواهد رسید، مگر اینکه دولت یک تصمیم انقلابی صحیح در روش قیمت‌گذاری دلار گرفته و این دلار چند نرخی که ایجاد کرده را تک نرخی کند.

*شاخص می‌تواند محدوده یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحدی را بشکند؟

نیما میرزایی، عضو هیات مدیره شرکت پارسینا انرژی با اشاره به اینکه شاخص کل هنوز کانال مقاومتی خود را نشکانده است، اظهار کرد: در دو هفته گذشته شاخص به کانال یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحدی که معتقد بودیم سقف کانال حرکتی آن است، رسید و امروز مجددا برگشت به همان نقطه، اما نتوانست عبور کند.

او اضافه کرد: باتوجه به مواردی از جمله بازماندگی بازارسرمایه نسبت به رقبا، وضعیت تابلو معاملات و گارد صعودی که شاخص در میان مدت گرفته می‌توان خوشبین بود که شاخص بتواند محدوده یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحدی را بشکند اما اینکه این مهم فردا اتفاق بیفتد یا روزهای وابسته به شرایط و اخبار است.

به عقیده وی شاخص در کوتاه‌مدت موفق به شکست سقف کانال حرکتی خود می‌شود و در گام اول تا انتهای سال به محدوده یک میلیون و ۷۵۰ الی یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد خواهد رسید.

میرزایی در خصوص روند قیمت دلار عنوان کرد: یک تعبیر اشتباهی که در اقتصاد به شکل عمومی وجود دارد این است که به دلار به عنوان یک کالای مجزا نگاه می‌شود؛ در صورتی که رشد قیمت دلار در اقتصاد ایران به معنای بی‌ارزش شدن ریال است .

*بررسی دلایل کاهش ارزش ریال

عضو هیات مدیره شرکت پارسینا انرژی ادامه داد: با افت ارزش ریال تمام بازارها قیمتشان بالا میرود یعنی دلار به تنهایی رشد نمی‌کند بلکه مسکن و حتی بازارسرمایه به عنوان یکی از دارایی‌های اصلی دچار تورمی قیمتی می‌شوند.

او در تشریح علت موارد ذکر شده تصریح کرد: در گام اول انتظارات تورمی که در سطح عمومی جامعه وجود دارد که موجب شده مردم نسبت به ۷ الی ۸ سال گذشته علاقه خیلی کمتری نسبت به نگهداری ریال چه در بانک و چه در حالت‌های دیگر با نرخ کارمزد ثابت داشته باشند.

به گفته وی افراد این روزها برای خرید دارایی‌هایی از جمله دلار سکه عطش دارند و درنتیجه آن میبینیم که این روزها حباب سکه به خصوص در ربع سکه افزایش بسیار زیادی داشته است.

میرزایی افزود: در بررسی دلایل ریشه‌ای‌تر باید اشاره کنیم به ساختار اقتصادی که در ۱۰ سال گذشته میزان افزایش تولید صفر بوده و از سویی دیگر با مشکل بانک‌ها که به صورت ممتد حداقل نرخ سود سپرده ۲۰ درصد سالیانه را پرداخت می‌کردند و موجب افزایش نقدینگی در کشور می‌شود، دست‌وپنجه نرم کرده است.

عضو هیات مدیره شرکت پارسینا انرژی در ادامه گفت: در کنار موارد ذکر شده بحث برجام و عدم ارتباط با کشورهای خارجی نیز در بی‌ارزش شدن ریال تاثیرگذار است.

*تصمیم انقلابی دولت می‌تواند ترمز دلار را بکشد

او در پیشبینی قیمت دلار اظهار کرد: دلار در کوتاه‌مدت و حتی تا پایان سال یک مقدار استراحت خواهد کرد و در محدوده ۴۰ هزار تومان تا سقف ۴۵ هزار تومان خواهد بود؛ اما در سال آینده روند صعودی می‌گیرد و در صورت ثبات شیوه فعلی حکمرانی دلار آزاد تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۶۰ هزار تومان خواهد رسید، مگر اینکه دولت یک تصمیم انقلابی صحیح در روش قیمت‌گذاری دلار گرفته و این دلار چند نرخی که ایجاد کرده را تک نرخی کند.

به عقیده وی اگر این اتفاق بیفتد ضمن بار تورمی که بر کالاهای اساسی و معیشیتی دارد اما در نهایت باعث می‌شود که روند پرشتاب قیمت دلار یک مقدار آهسته‌تر شود و یک موضوع دیگر هم که میتوانست بر قیمت دلار تاثیرگذار باشد بحث مذاکرات بود اما فعلا پیشرفت قابل توجهی ندارد و نمی‌توان متصور بود که قیمت دلار به وسیله برجام کنترل شود.

میرزایی با بیان اینکه گردش بازار در حال حاضر به سمت سهم‌های ریالی با محوریت گروه خودرو است، عنوان کرد: در حال حاضر تعداد و تنوع خودروهای عرضه شده در بورس‌کالا افزایش یافته و این مهم سیگنال پرقدرتی برای گروه خودرویی است.

*کدام نمادها کام سهامداران را شیرین می‌کنند؟

عضو هیات مدیره شرکت پارسینا انرژی با اشاره به اینکه دو سال پیش گروه خودرو صنعتی زیان‌ده و بدبنیان بود، گفت: در دو الی سه ماه آینده این صنعت با فراز و نشیب می‌تواند ادامه دار باشد و سهم‌های تجاری ساز این صنعت از جمله جاور، خکاوه و خزامیا می‌توانند در این گروه پیشتاز باشند اما باید توجه داشت که این سهام باتوجه به رشد زیادی که تجربه‌ کرده‌اند ممکن است اصلاح تند و تیزی پیش روی آن‌ها باشد اما در میان مدت و بلند مدت کام سهامداران را شیرین خواهد کرد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =