جهت دهی نقدینگی در جامعه با مالیات بر عایدی سرمایه

جعفر قادری گفت: مالیات بر عایدی سرمایه یک ابزار سیاست‌گذاری برای جهت دهی به نقدینگی در جامعه است.

به گزارش بیدار بورس و به نقل از رادیو اقتصاد؛ جعفر قادری نماینده مردم شیراز بیان کرد: زمین، املاک، طلا، سکه، ارز و خودرو می‌تواند مصارف دوگانه مصرفی و سرمایه‌ای داشته باشد.

وی افزود: برای اینکه انگیزه‌های سفته بازی در بازارهای مزبور ایجاد مشکل نکند و آحاد جامعه یکباره شاهد جهش قیمتی در این نوع کالا نباشند از ابزارهای سیاستی مثل مالیات بر عایدی سرمایه استفاده می‌کنند تا انگیزه سفته بازی در این بازارها مهار شود.

نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: مواقعی که کشور تحت تاثیر شوک‌های داخلی و خارجی مثل شوک تحریمی، حوادث طبیعی، اغتشاشات و بسیاری موارد دیگر قرار می‌گیرد برخی از این کالاها دچار افزایش تقاضا می‌شوند.

وی در ادامه افزود: مالیات بر عایدی سرمایه جلوی افزایش تقاضاهای این نوع کالاها را می‌گیرد و موجب هدایت نقدینگی به سمت بخش‌های مولد و تولیدی کشور به شکل مستقیم از طریق بازار سرمایه و به شکل غیر مستقیم از طریق سپرده گذاری می‌شود.

قادری اضافه کرد: بطورکلی با اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه متقاضیان سفته بازی در بازارهای سکه، ارز، مسکن و خودرو می‌دانند که در صورت خرید اضافه این کالا ها در پایان سال باید مالیات بپردازند از اینرو تقاضای سفته بازی کم و در ضمن می‌تواند تعادلی را در بازارهای مزبور ایجاد کرد.

وی همچنین با بیان اینکه سپرده‌گذاری در سیستم بانکی و خرید سهام مشمول مالیات نمی‌شود، یادآورشد: یکی از اهداف اصلی تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه هدایت سرمایه‌ها به بازارهای مولد است و به طور قطع این قانون تاثیر بسزایی در توسعه هر چه بیشتر بورس، اقتصاد و بازارهای مولد خواهد داشت.

کد خبر 25704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =