گزارشی از شاخص تولید صنایع بورسی و غیربورسی با معرفی سه صنعت برتر

شاخص تولید صنایع بورسی و غیر بورسی از ابتدای دهه ۹۰ تا نیمه سال جاری با معرفی سه صنعت برتر در گزارشی از سوی اتاق بازرگانی تهران اعلام شد.

به گزارش بیدار بورس، اتاق بازرگانی تهران در گزارشی از وضعیت صنایع بورسی و غیر بورسی اعلام کرد: شاخص تولید کارگاه‌های صنعتی از ابتدای سال ۹۰ تا نیمه سال جاری با وجود برخی نوسانات در نهایت صعودی بود. سطح شاخص در فصل سوم سال ۹۸ برای نخستین بار از ۱۰۰ (رقم پایه سال ۹۵) بالاتر می‌رود.

بر اساس این گزارش پس از آن در پاییز سال قبل برای نخستین بار شاخص صنعت از مرز ۱۲۰ و سپس در تابستان از ۱۲۴ عبور کرد که بالاترین عدد ثبت شده محسوب می شود.

بررسی فصل به فصل وضعیت صنعت هم با رکود دوره‌های مختلف همراه شد که بیشترین ماندگاری رکود به دو سال ۹۱ و ۹۲ و بیشترین شدت رکود نیز طی حد فاصل تابستان ۹۷ تا تابستان ۹۸ به ثبت رسید. در نیمه نخست سال جاری هم در هر دو فصل بهار و تابستان، رشد صنعت مثبت بود. آخرین چالش بزرگ هم مربوط به تابستان سال قبل و تحت تاثیر خاموشی برق صنایع است.

در نیمه نخست به جز سه بخش، سایر حوزه‌های صنعتی رشد مثبت را تجربه کردند. صنایع تولید سایر وسایل نقلیه، صنایع تولید سایر مصنوعات و صنایع نقلیه موتوری به ترتیب با رشد ۵۷، ۲۲ و ۲۱ درصد بالاترین سطح رشد را به خود اختصاص دادند. صنایع چوب، آشامیدنی‌ ها و فلزات اساسی نیز دیگر صنایعی هستند که بالاترین رشد را به خود اختصاص دادند.

در این میان، تولید پوشاک تقریبا رشدی نزدیک به صفر داشت و صنایع تولید چرم، فراورده‌های دارویی و صنایع تولید مواد غذایی نیز رشد منفی را به ثبت رساندند. تمرکز صنعتی ایران نیز در چند بخش خاص بیش از سایرین است. محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، صنایع وسایل نقلیه، مواد غذایی، محصولات کانی و تولید دارو، ۸۰ درصد از ارزش افزوده صنعت ایران را به خود اختصاص دادند و ۲۰ گروه دیگر، مجموعا ۲۰ درصد از سهم این عرصه را در اختیار دارند.

همچنین صنایع غذایی در بهار و تابستان برای دو فصل پی در پی رشد منفی را ثبت کردند و صنایع آشامیدنی رونق قابل قبولی داشت. محصولات کانی نیز پس از چهار فصل پی در پی رشد منفی، تابستان از رکود خارج شد و صنایع شیمیایی و پوشاک نیز تجربه‌ای مشابه دارند.

کد خبر 25796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =