نگاه بازار در هفته‌جاری به کدام گروه است؟

یک کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند بازارسرمایه در هفته جاری بیان کرد: باتوجه به زمان رسیدن گزارشات می‌توان انتظار داشت که هفته جاری نمادهای با گزارشات فراتر از انتظار در کانون توجه بازار باشند که می‌توان به شرکت‌های دارویی، پخش و برخی روانکارها اشاره کرد. در نمادهای بزرگ انتظار گزارش خاصی را نداریم و به نظر این نمادها باتوجه به رشد دو هفته اخیر نیاز به اصلاح داشته باشند.

سپهر سعادت، کارشناس سرمایه‌گذاری گروه مالی کیمیا مس ایرانیان در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص روند بازارسرمایه بیان کرد: در هفته گذشته بازار متلاطمی را شاهد بودیم و دو موضوع بودجه ۱۴۰۲ و همچنین خبر لغو عرضه خودرو دنا در بورس کالا را داشتیم.

*نکات منفی بودجه ۱۴۰۲

او اضافه کرد: نکات منفی بودجه ۱۴۰۲ افزایش سقف نرخ گاز خوراک و همچنین ضرایب گاز سوخت برای صنایع و وجود مجدد اوره و متانول در کالاهای خام و نیمه خام بود.

به گفته وی موارد ذکر شده موجب شد در اوایل هفته گذشته شاهد فشار فروش در پتروشیمی‌ها، سیمانی‌ها و شیشه‌سازها باشیم که البته این فشار فروش ادامه دار نبود و معاملات بعد از مدت کمی به تعادل رسیدند.

به عقیده سعادت احتمالا تنها صنعت پتروشیمی، فولادی و سنگ آهنی از افزایش نرخ گاز متضرر شوند چراکه سایر صنایع حتی سیمان، امکان انتقال این هزینه به مصرف‌کننده نهایی را دارند و این اتفاق نیز خواهد افتاد.

*نقش پررنگ دلار بر بازارسرمایه

کارشناس سرمایه‌گذاری گروه مالی کیمیا مس ایرانیان، در تشریح علت رشد این روزهای بازارسرمایه گفت: دو عامل نرخ دلار و رشد قیمت‌های جهانی تاثیر بسزایی بر رشد بازار داشته‌اند اما دلار نقش پررنگ‌تری در اثر گذاری بر بازار را همیشه داشته و خواهد داشت.

او در خصوص روند بازارسرمایه در هفته جاری بیان کرد: باتوجه به زمان رسیدن گزارشات می‌توان انتظار داشت که هفته جاری نمادهای با گزارشات فراتر از انتظار در کانون توجه بازار باشند که می‌توان به شرکت های دارویی، پخش و برخی روانکارها اشاره کرد. در نمادهای بزرگ انتظار گزارش خاصی را نداریم و به نظر این نمادها باتوجه به رشد دو هفته اخیر نیاز به اصلاح داشته باشند.

وی درباره سیاست رییس جدید بانک‌مرکزی اظهار کرد: به نظر می‌رسد فعالین بازار سیاست ۲ نرخی ارز و فاصله زیاد دلار ۲۸۵۰۰ تومانی با بازار آزاد را از بدو امر شکست خورده تلقی کرده و در قیمت‌ها لحاظ نکرده‌اند؛ هرچند که در کوتاه مدت حتما تاثیر منفی بر شرکت‌های صادراتی به خصوص پتروشیمی‌ها خواهد داشت.

*دلیل رشد خودرویی‌ها چه بود؟

سعادت در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا عنوان کرد: به نظر می‌رسد تاثیر این امر در قیمت این نمادها دیده شده و رشد اخیر به همین دلیل بوده است و این گروه فعلا نیاز به اصلاح دارد و البته هنوز عواملی از قبیل واگذاری و افزایش سهم فروش در بورس کالا از پتانسیل‌های این شرکت‌ها محسوب می‌شود.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 26060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =