پیش‌بینی افزایش قیمت جهانی طلا به ۲۱۰۰ دلار در سال ۲۰۲۳

سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند کاهش ارزش دلار، تورم و سایر سیاست‌های پولی دولت فدرال آمریکا قیمت نقره را ۵۰ درصد در سال جاری میلادی افزایش داده و به ۳۸ دلار در هر اونس برساند. انتظار می‌رود قیمت طلا هم تا رکورد ۲۱۰۰ دلار در هر اونس بالا رود.

 به گزارش بیداربورس به نقل از فاکس بیزینس، ادامه فشار تورم و افزایش احتمال عدم توانایی آمریکا در پرداخت بدهی‌ها، تاجران وال‌استریت را در ۲۰۲۳ به سمت فلزات گرانبها سوق می‌دهد.

 آمریکا در روز پنجشنبه به سقف بدهی ۳۱.۴ تریلیون دلاری خود رسید. آخرین اطلاعات تورم آمریکا نشان می‌دهد قیمت‌های مصرف‌کننده در این کشور هنوز هم ۶.۵ درصد بالاتر از سال گذشته میلادی است.

 دراین‌بین قیمت طلا و نقره به‌ترتیب ۱۵ و ۲۱ درصد طی ۳ ماه گذشته افزایش یافته است درحالی‌که سقوط بازار سهام شاخص‌های بزرگ آمریکا را پایین آورده و ارزش دلار تا ۸۱ سنت در برابر پوند انگلیس و ۹۲ سنت در برابر یورو پایین آمده است.

 جاناتان رز، مدیرعامل گروه طلای جنسیس گفت:«اصلی‌ترین عوامل افزایش بهبود بازار فلزات گران‌بها کاهش ارزش دلار، تورم و سایر سیاست‌های پولی دولت فدرال است».

وی ادامه داد:«همه متوجه شده‌اند که هزینه‌کرد دولت مشکل اصلی سلامت اقتصاد آمریکاست و حالا دولت توانایی پرداخت بدهی‌ها را ندارد. اگر بازپرداخت وام‌های دولت به تعویق بیفتد، امید سرمایه‌گذاران به دلار آمریکا از بین می‌رود».

 بدین‌ترتیب تمایل سرمایه‌گذاران به اختصاص منابع مالی خود به فلزات گران‌بها افزایش می‌یابد. سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند قیمت نقره ۵۰ درصد در سال جاری میلادی افزایش یابد و به ۳۸ دلار در هر اونس برسد. انتظار می‌رود قیمت طلا هم تا رکورد ۲۱۰۰ دلار در هر اونس بالا رود.

 طبق گزارش بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی، بی‌ثباتی قیمت نقره در یک روز، دو یا سه برابر بیشتر از طلا خواهد بود، چون بازار نقره بسیار کوچک‌تر از طلاست و باعث نقدینگی کمتری در بازار می‌شود.

 اما کاربرد نقره در صنعت رو به افزایش است و این فاصله را در ۲۰۲۳ پر می‌کند. بخش خودروسازی بیش‌از پیش به سمت خودروهای برقی و اشکال جایگزین انرژی پیش می‌رود و مصرف نقره را افزایش می‌دهد.

 متخصصان عقیده دارند نقره به‌خاطر کاربرد آن در صنعت سقف قیمت بالاتری خواهد داشت. تقاضا برای نقره طی یک‌سال گذشته به بالاترین رقم رسیده و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در آن در آینده نزدیک افزایش چشمگیری داشته باشد.

کد خبر 26106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =