دلایل نوسان شاخص و دو مانع ورود نقدینگی به بورس

کارشناس بازار سرمایه با اعلام دلایل نوسان شاخص طی ۱۰ روز اخیر و دو مانع ورود نقدینگی به بازار، پیش بینی کرد وضعیت فعلی معاملات بورس تا میانه‌های بهمن ادامه یابد.

به گزارش بیدار بورس، ایمان رئیسی با انتشار مطلبی با عنوان "رقبای قوی در راهند" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: چرخه نامعلوم معاملات بازار سهام مجددا وارد مرحله پیچیده‌ای شد. به طوری که از نخستین روز معاملاتی هفته جاری، بازار سرکشی معناداری در مقابل محرک‌هایی همچون رشد نرخ دلار، عملکرد ۱۰ماهه شرکت‌ها و انتظارات تورمی انجام داد. عقبگرد ۱۵. ۲ درصدی نماگر این بازار طی دو روز گذشته سبب برخی نگرانی‌ها در جمع اهالی بازار سرمایه شد که با توجه به مسبوق‌ به‌ سابقه بودن این روند، نگرانی‌های بوجودآمده تا حدودی طبیعی است.

طی ۱۰ روز گذشته و با اوج گرفتن برخی اخبار پیرامون قیمت خوراک، شرکت‌های مربوطه واکنش منفی به لایحه بودجه ۱۴۰۲ و موارد همسو با فعالیت صنایع نشان دادند. به همین دلیل بیراه نیست اگر روند نزولی شاخص کل بورس در روزهای گذشته را مرتبط با حواشی بوجودآمده در خصوص نرخ خوراک و تحولات منفی در سیاست خارجی اعلام کرد.

درحالی‌که بازار سهام یکی از ارزنده‌ترین بازارها محسوب می‌شود و معاملات آن همچنان با دلار کمتر از ۳۰ هزارتومان در حال انجام است اما با توجه به بی‌اعتمادی حاکم بر فضای داد و ستدهای بورسی، سرمایه‌گذاران ترس بسیاری برای وارد کردن پول به بورس دارند. تجربه نشان می‌دهد دست سیاست گذار برای دخالت در بازار سهام بازتر از بازارهای دیگر است.

همین امر به عنوان عاملی مخرب منجر به فرار سرمایه‌ از بازار می‌شود. با بررسی آنچه در دو روز گذشته و هفته‌های اخیر در بازارهای دارایی رخ داده، می‌توان استنباط کرد بازارها خیز جدیدی به سمت ارتفاعات برداشتند. این در حالی است که نماگرهای بورسی نمایش ضعیفی داشتند. به طوری که شاخص کل در میانه‌های کانال ۶. ۱میلیون واحدی قرار گرفت.

شواهد نشان می‌دهد روند آمیخته با نوسان که جزئی جدایی‌ناپذیر از معاملات بورس تهران شده تا میانه‌های بهمن‌ماه ادامه یابد. یکی از متغیرهای اثرگذار بر رشد بورس، ورود نقدینگی سرگردان است و افزایش نرخ دلار و سکه به عنوان دو محرک تشدیدکننده انتظارات تورمی نمی‌گذارد پول وارد بازار سهام شود. روند صعودی قیمت دلار در بازار آزاد و سکه طلا همچنان از جذابیت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران برخوردار است.  

بورس تهران از ابتدای سال ۹۹ تا کنون هرگاه وارد موج‌های پرشتاب صعودی شده با دخالت سیاست گذار متوقف شد. بازار سهام سوخت لازم برای تداوم حرکت در مدار صعودی را دارا است اما حواشی بیرونی، دخالت در ساز و کار بازار و بی‌ثباتی متغیرهای اثرگذار بر بورس، وضعیت ناپایداری را در تالار شیشه‌ای رقم زده است.

پیشروی نسبی دلار نیز در حالی است که دلار نیمایی با سیاست‌های دستوری سرکوب شده است. از این منظر محدوده سودآور برای شرکت‌های صادرات‌ محور با خطر مواجه خواهد شد. از سوی دیگر افزایش ریسک‌های سیستماتیک در این بازار همچون حصاری تو در تو عمل کرده که مانع از جذب نقدینگی شده و اقبال به بازار سرمایه را با تردید مواجه کرده است.

کد خبر 26187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =