توافق پولی ایران و عراق، تحریم‌های ارزی آمریکا را بی‌اثر می‌کند

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به محدودیت‌های ارزی آمریکا برای بغداد، گفت: در صورت توافق بانکی ایران و عراق برای تبادل مالی به صورت ریال - دینار می‌توان تحریم‌های جدید دلاری برای عراق را بی‌اثر کرد.

به گزارش بیدار بورس، یحیی آل اسحاق اظهار داشت: آمریکا با کشورهایی که مشکل دارد، در حوزه‌های مختلف با آنها مقابله می‌کند.

وی افزود: یکی از حوزه‌ها موضوع ارز است که آمریکا به عنوان یک ابزار از آن بهره می‌برد تا مشکلاتی را برای کشورها ایجاد کند. همان‌طور که سال‌هاست این مسیر را برای ایران در نظر گرفته و اکنون نیز در مورد عراق وارد عمل شده است.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تصریح کرد: پیش از این هر ۱۰۰ دلار معادل یک هزار و ۴۶۰ دینار عراق ارزش داشت؛ اما پس از ایجاد محدودیت آمریکا برای این کشور، اکنون هر ۱۰۰ دلار یک هزار و ۶۶۰ دینار قیمت دارد و ارزش پول ملی عراق کاهش یافته است.

آل اسحاق با بیان اینکه ساختار اقتصاد عراق با فروش نفت است، گفت: این معاملات نفتی به طور عمده با دلار انجام می‌شود و حجم عظیمی دارایی ارزی را وارد عراق می‌کند؛ اما با ایجاد این نوسان، اختلاف ارزش در واردات و صادرات کالاهای غیرنفتی را برای این کشور به وجود آورده است.

وی تاکید کرد: عراق در واردات از برخی کشورها ۲۰۰ دینار بیشتر باید هزینه کند که موجب افزایش قیمت کالای نهایی می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق بیان کرد: این مشکل برای کالاهای ایرانی بیشتر است؛ زیرا محدودیت تبادل ارز نیز وجود دارد؛ از سوی دیگر عراق می‌تواند با خرید از کشوری مانند ترکیه به عنوان بازار رقیب ایران و بدون تحریم، با حمایت بانک مرکزی خودش، همان نرخ یک هزار و ۴۶۰ دینار در ازای هر ۱۰۰ دلار را بپردازد.

آل اسحاق اظهار داشت: به عنوان مثال تاجر عراقی برای خرید محصولات کاشی ایرانی به دلیل محدودیت در پرداخت ارز، در ازای هر ۱۰۰ دلار یک هزار و ۶۶۰ دینار باید بپردازد، در حالی که می‌تواند همین محصول را از کشوری دیگر با ۲۰۰ دینار کمتر خریداری کند که این روند علاقه به خرید کالاهای ایرانی را به دلیل گرانی کاهش می‌دهد و فرصت جولان به بازار رقیب می‌دهد.

وی با بیان اینکه آمریکا برای ادامه دشمنی با ایران از راهکارهای متنوعی استفاده می‌کند، تاکید کرد: راهکار بی‌اثر کردن این اتفاق، توافق بانک مرکزی ایران با عراق است تا با دریافت دینار به جای دلار به بهترین شکل از این مانع عبور کنیم و هزینه خرید کالای ایرانی برای رقیب را کاهش دهیم تا بازار این کشور به سهولت در اختیار رقباً قرار نگیرد.

کد خبر 26188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =