اثر افزایش ۱۵۰ درصدی نرخ سوخت بر رشد ۲۰ میلیاردی هزینه سالانه

شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج با افزایش ۱۵۰ درصدی نرخ سوخت نیروگاهی، پیش بینی کرد رشد هزینه سوخت سالانه به ۲۰ میلیارد تومان برسد.

به گزارش بیداربورس، شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج با افزایش ۱۵۰ درصدی نرخ سوخت نیروگاهی از برآورد رشد هزینه سوخت سالانه به ۲۰ میلیارد تومان خبر داد و با توقف یک ساعته نماد ، بازگشایی شد.

بر این اساس، "بکهنوج" درخصوص تغییرات نرخ سوخت نیروگاهی اعلام کرد: طبق تصویب نامه ۱۶ مهر سال گذشته هیات وزیران با موضوع آیین نامه اجرایی تبصره ۱۴ ماده واحده قانون بودجه سال جاری مقرر شده، نیروگاه ها شامل نیروگاه های مقیاس کوچک و بزرگ که تمامی برق را به شبکه سراسری تحویل می دهند، مکلفند به ازای هر لیتر فراورده های نفتی و هر مترمکعب گاز طبیعی تحویلی مبلغ ۲۵ تومان با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده بصورت نقدی در قبال صورتحساب صادره توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و شرکت ملی گاز به حساب شرکت توانیر و یا شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی حسب مورد واریز کنند.

همچنین بند ب ماده ۳ مصوبه هیات تنظیم بازار برق، شرکت مدیریت شبکه برق را موظف کرده از اول فروردین تا ۲۲ شهریور اختلاف بین نرخ سوخت گاز نیروگاهی (۲۵ تومان به ازای هر واحد سوخت) و نرخ گاز مبنای سقف قیمت بازار که برابر با ۱۰ تومان به ازای هر واحد سوخت است در محاسبات جبران هزینه سوخت اعمال کند.

با توجه به گذر از دوره اوج سال از یک سو و شروع تعمیرات نیروگاه سیکل ترکیبی شوباد از دیگر سو، برآورد می شود مبلغ هزینه سوخت مصرفی تا پایان سال مالی منتهی به دی ماه با نرخ قبلی یعنی ۱۰ تومان حدود ۸ میلیارد تومان باشد، افزایش نرخ سوخت از ۱۰ به ۲۵ تومان به ازای هر لیتر/مترمکعب منجر به افزایش مبلغ هزینه سوخت سالانه این شرکت به حدود ۲۰ میلیارد تومان در سال می شود. انتظار می رود بخشی از افزایش مبلغ هزینه سوخت ناشی از افزایش نرخ توسط شرکت مدیریت شبکه برق در محاسبات جبران هزینه سوخت اعمال شود.

کد خبر 26268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =