تحلیلی از حذف دلار توافقی و عرضه دلار صرافی ملی به نرخ بازار آزاد

کارشناس بازار سرمایه تحلیلی از اقدام جدید بانک مرکزی مبنی بر حذف دلار توافقی و عرضه دلار توسط صرافی ملی به نرخ بازار آزاد، ارائه کرد.

به گزارش بیدار بورس، ولید هلالات با اشاره به تفاوت توئیت دیروز رئیس بانک مرکزی مبنی بر حذف دلار توافقی برای برچیدن رانت و دریافت ارز بدون انجام ثبت‌نام از تمامی صرافی‌ها بدون صف با اظهارات چند هفته قبل گفت: چند روز قبل اعلام شد صرافی‌ها مجاز به خرید ارز نیستند و تمامی فروشنده‌ها، ارز را باید به صرافی ملی بفروشند.

وی افزود: این یک رویداد نگران کننده بود که نشان می داد ممکن است سیاست سرکوب ارزی به اجبار برای خرید ارز صادرکننده به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان آن هم به صرافی ملی، تبدیل شده باشد. حذف بازار توافقی و عرضه دلار توسط صرافی ملی به نرخ بازار آزاد، شوکی به تمامی فعالین اقتصادی بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از یک طرف بازار آزاد را دست گرفت و قیمت دلار از ۴۵ به ۴۳ هزار تومان کاهش یافت و از طرف دیگر ذهنیت منفی صادرکننده را کنار زد و تصوری ایجاد کرد که قرار است صادرکننده ارز را به صرافی ملی با نرخ بازار بفروشد!

به گفته هلالات، هنوز برای تایید این جریان و برداشت، زود است اما حذف بازار توافقی و عرضه دلار با نرخ بازار توسط صرافی ملی، رویداد بسیار مهمی بود که ذهنیت بازارساز را برای شیوه فعالیت نشان می دهد. حالا باید دید آیا حواله دریافتی از صاردکننده را نیز به نرخ بازار عرضه می کند؟ اگر اینطور شود، اصطلاح دلار فرزینی قبل از اینکه باب شود، کنار رفته است ... (نباید جهانگیری تاریخ بود).

کد خبر 26293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =