۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
تاثیر جوعمومی بر بازار 

طی هفته‌های اخیر، شاهد توجه بیشتر بازار به صنایعی بودیم که درآمد آنها تحت تاثیر تورم و حذف نرخ ارز ترجیحی، با رشد همراه شده بود و توانستند در گزارش‌های فصلی پاییز، بدرخشند. این صنایع بازده بسیار بالایی کسب کردند به شکلی که شاهد هستیم از آبان ماه تاکنون شاخص کل ۳۰درصد و شاخص هم وزن ۵۰درصد بازدهی داده است، حال آنکه بسیاری از نمادها در صنایع بزرگ بازده در حد ۱۰درصد داشته‌اند و طبعا در صنایع متوسط که درآمد رشد کرده، بازدهی تا مرز ۱۰۰درصد هم طی دو ماه اخیر رسید. حالا در ادامه، برای صنایعی که متوسط و کوچک بودند چه اتفاقی خواهد افتاد؟  

 ولید هلالات، رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار در خصوص روند بازار به بیداربورس گفت: ارزش معاملات بازار در اولین هفته از دی ماه پس ازانکه برای هفته‌های پی‌درپی روندی صعودی داشت، تن به نزول داد. میانگین ارزش معاملات روزانه، در هفته نخست آبان تنها ۲ همت بود که با یک روند ملایم اما دائما صعودی در میانه دی ماه به ۷.۶همت رسید. در دو هفته اخیر با یک جهش به ۱۰همت رسید، اما در آخرین هفته ماه، پس از هفته‌ها صعود، اینبار ارزش معاملات به طور میانگین رشد نکرد و در سطح ۱۰ همت باقی ماند. با توجه به تجارب قبلی، طی روز چهارشنبه شاهد عرضه سنگین سهام از سوی حقیقی‌ها بودیم که در واقع نگران آغاز یک اصلاح ادامه‌دار هستند. عدم تحقق انتظارات در برخی صنایع همچون پالایش نفت، حاشیه‌ها درخصوص بورس کالایی بودن صنعت خودرو، نگاه رئیس کل بازار مرکزی به ارز حاصل از صادرات و در جریان بودن بررسی بودجه سال ۱۴۰۲، همگی باعث شده تا پس از یک دوره رشد قیمتی در سهام، شاهد فزونی عرضه بر تقاضا باشیم. 

*مسیر متفاوت سهام از یکدیگر 
به گفته او با توجه به فاکتورهای کلان مانند رشد نقدینگی، نرخ ارز و بازده بازارهای موازی، طبعا رای بر سرمایه‌گذاری در بازار سهام است اما در کوتاه‌مدت، مسیر سهام شرکت‌ها می‌تواند تا حدی از یکدیگر منفک شود. اول باید توجه کنیم که بازار سهام ایران عموما مومنتومی حرکت می‌کند و این طبیعی است که در صعود و نزول، همگرایی میان صنایع و نمادهایی که ارتباطی به همدیگر ندارند هم دیده شود لذا هرچند سهامی ارزنده باشد اما جو عمومی بازار بر آن تاثیرگذار است. 

*صنایع کوچک و متوسط چه میشوند؟ 
وی در ادامه عنوان کرد: طی هفته‌های اخیر، شاهد توجه بیشتر بازار به صنایعی بودیم که درآمد آنها تحت تاثیر تورم و حذف نرخ ارز ترجیحی، با رشد همراه شده بود و توانستند در گزارش‌های فصلی پاییز، بدرخشند. این صنایع بازده بسیار بالایی کسب کردند به شکلی که شاهد هستیم از آبان ماه تاکنون شاخص کل ۳۰درصد و شاخص هم وزن ۵۰درصد بازدهی داده است، حال آنکه بسیاری از نمادها در صنایع بزرگ بازده در حد ۱۰درصد داشته‌اند و طبعا در صنایع متوسط که درآمد رشد کرده، بازدهی تا مرز ۱۰۰درصد هم طی دو ماه اخیر رسید. حالا در ادامه، برای صنایعی که متوسط و کوچک بودند چه اتفاقی خواهد افتاد؟  
در مهر ماه، نسبت p/e صنایع متوسط و کوچک بازار به کمتر و یا برابر با صنایع بزرگ رسید که این بی‌سابقه بود لذا بخشی از رشد در صنایع متوسط و کوچک را، بازگشت به سطح میانگین p/e تعبیر می‌کنیم و بخش دیگر رشد یا جهش بااهمیت سود پاییز به پاییز، تبیین می‌کند. ازین زاویه هرچند این نمادها بیش از ۵۰درصد بازده در دو ماه داده‌اند اما ارزش بازار آنها، خارج از منطق تحلیل بنیادی نیست اما از یک زاویه دیگر، توجه کنیم که تمایل به شناسایی سود و جریان طبیعی اصلاح در هر روندی، صورت خواهد گرفت. در خصوص صنایع بزرگ کامودیتی محور، به جز چند نماد خاص شاهد بی‌اقبالی بازار و بازده اندک بودیم. بسیاری از پتروشیمی‌ها به همراه پالایشگاه‌ها بازده اندکی دادند. بسیاری از شرکت‌ها در صنعت فولاد کمتر از ۲۰درصد بازده در این مدت کسب کردند. این مساله تا حدی قابل درک است ازین زاویه که اولا این صنایع محرکی برای رشد نداشتند و ثانیا سود پاییز ۱۴۰۱ آن ها از پاییز ۱۴۰۰ کمتر بود. 

*صنایع بزرگ چه میشوند؟ 
هلالات در پاسخ به اینکه حالا در ادامه، برای صنایع بزرگ که بازده اندک داشتند چه چیزی در پیش است؟ تصریح کرد: اهرم دلار و بازده آن نسبت به مهرماه را نباید دست کم گرفت. سیاست بانک مرکزی در خصوص دلار نیما به همراه تقویت بازار جهانی در پی بازگشایی اقتصاد چین میتواند منجر به ایجاد بازده در صنایع صادرات محور همچون فلزی، معدنی و پتروشیمی‌ها شود. همچنین پالایشی‌ها در صورت اصلاح گزارش ۹ ماهه خود و تصحیح سود محقق شده می‌توانند مجددا در کانون توجه باشند. 
خودروسازان با قطعی شدن عرضه خودرو در بورس کالا و همینطور واگذاری بلوک‌ها می‌توانند به کانون توجه بازگردند. توجه کنیم که به پایان سال نزدیک هستیم و تکالیف قبلی، عرضه مدیریت خودروسازان در سال ۱۴۰۱ را گوشزد میکند. بحث تایید یا رد درآمد شناسایی شده بابت جبران زیان ایران‌خودرو می‌تواند بر این نماد خاص و کلیت بازار تاثیرگذار باشد. اینکه رقم شناسایی شده به عنوان سایر درآمدها در گزارش ایران خودرو، تایید بگیرد یا نه، این نیز با اهمیت است.  

رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار در خصوص بانکی‌ها اظهار کرد: گزارش‌ها طبق انتظار تحلیلگران و بهتر از انتظار بازار بود. سامان، وبملت، ونوین، وپاسار و نظایر آن با تسعیر ارز در گزارش ۱۲ماهه به همراه افزایش سرمایه از محل اندوخته یا تجدید ارزیابی، میتوانند مورد توجه واقع شوند هرچند که فضای سیاسی برای سرمایه‌گذاری در صنعت بانک، جذاب به نظر نمی‌رسد اما سودآوری پایدار به همراه ارزش بازار این شرکت‌ها، احتمال اقبال بازار به این صنعت را تداعی می‌کند. 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 26342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =